ce inseamna sa subturezi un 1.5 dci

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ce inseamna sa subturezi un 1.5 dci

    de la ce turatie e vorba? 1.5 dci 70 kp
    ym! dorinu2005@yahoo.com
    BARBATII ADEVARATI PREFERA 1.5 DCI

  • #2
    Cand esti in accelerare trebuie sa schimbi in zona de cuplu maxim (1700-2500rpm), iar cand esti in decelerare poti lasa sa curga pana la 1000rpm, dar trebuie sa alegi treapta de viteza potrivita pt viteza care o ai in momentul respectiv (tr 5 si 1000rpm schimbi tr 3, tr 4 si 1000rpm schimbi tr 2, tr 3 si 1000rpm schimbi 2). Cam asta e in mare, dar trebuie sa simti motorul si sa iti dai seama cand maraie si cand merge normal, daca a inceput sa maraie, retrogradezi.

    Rog un moderator sa mute topicul la Dacia Logan : Motorizari diesel. Multumesc

    Comment


    • #3
      Si nu e bine sa accelerezi de la o turatie joasa, sub 1500 rpm. Schimbi in treapta inferioara si accelerezi.
      Cel mai nou proiect auto din România!
      Foarte curând şi teste cu modele Dacia.

      Comment


      • #4
        eram curios cu subturarea motorului nu stiam cum este

        eu deobicei schimb treptele de viteza intre 2000 - 2500 si ma gandeam sa nu subturez la 2000 rpm
        Last edited by 2fast4u; 14 January 2008, 00:58.
        ym! dorinu2005@yahoo.com
        BARBATII ADEVARATI PREFERA 1.5 DCI

        Comment


        • #5
          In principiu cand un diesel e subturat ''il simti''. Poti sa mergi cu el in regimuri de 1700-2000, dar fara accelerari bruste (''podea''), accelerat usor. Sa nu credeti ca daca am benzinar nu stiu sa merg cu un diesel La lucru am numai dieseluri (masini mici Peugeot si microbuse). Cred eu, ca cel mai ''sanatos'' si economic e undeva intre 1800 si 2500.

          Comment


          • #6
            Am gasit articolul asta intr-o revista primita intr-un tren pe distanta Bucuresti - Iasi, acum 1 an si ceva ce-i drept. Pe atunci nu aveam masina cu motorizare diesel, dar am zis sa o pastrez ca mai avea si alte articole interesante. In ideea ca poate ajuta si pe altii, va doresc spor la lectura

            <<MOTORUL DIESEL - DE LA FOLCLOR LA EXPLOATAREA CORECTA

            Exista numeroase discutii referitoare la modul de exploatare a motorului diesel in traficul real, discutii in cadrul carora se vehiculeaza destule adevaruri, dar care contin si mult folclor, asa ca o sa incercam sa analizam si sa structuram putin aceste idei, astefl incat oricine foloseste un automobil cu motor diesel sa o faca asa cum trebuie. Si probabil o sa scapam de multe aberatii care se aud, cum ca motorul diesel, mai ales cel cu turbo, ar fi mai putin fiabil, ca turatiile ridicate dauneaza, ca iarna nu porneste si asa mai departe...
            Diferentele esentiale in exploatarea unui motor diesel fata de un propulsor similar, dar alimentat cu benzina, apar din constructia si principiile de functionare diferite. Dieselul porneste doar prin comprimarea combustibilului in camera de ardere, motorul pe benzina este pornit prin scanteile provenite de la bujii.
            Dieselul, pentru a obtine performante similare cu propulsorul pe benzina, are nevoie de supraalimentare, ca atare constructia sa este ceva mai complicata, de unde si legendele care apar, ca atunci cand dieselul cade, costurile de reparatie sunt mari. In general, un motor diesel modern common-rail are printre principalele componente o pompa de injectie de inalta presiune, injectoare, bujii incandescente, un intercooler si o turbina, precum si diversi senzori, ingenios "aranjati" in jurul blocului motor. Fara indoiala, majoritatea sunt piese de inalta tehnicitate, asadar sunt scumpe... Pompa de injectie apare si la motorul pe benzina, dupa cum unele propulsoare cu aprindere prin scanteie pot fi si supraalimentate cu turbo. Asemanarile se opresc insa aici... Ce inseamna o exploatare rationala a motorului diesel? Foarte succint insemna o pornire si o folosire normala, o intretinere regulata si conforma cu manualul de service, precum si o oprire corecta. Respectarea unor reguli simple de utilizare a unui motor diesel, in functie de anotimpurile anului, duce la o viata lunga si lipsita de griji a acestuia si implicit a proprietarului masinii respective.

            Pornirea

            Pe timp de vara, pornirea unui motor diesel se face astfel: cu pedala de ambreiaj apasata, se pune contactul, se asteapta stingerea martorilor luminosi din bord, se actioneaza cheia pentru pornirea motorului. Se asteapta cateva secunde pentru stingerea martorului de presiune a uleiului, dupa care se poate demara automobilul. Orice alte artificii facute la pornire sunt inutile si incorecte. Iarna, trebuie indeplinite minime conditii pentru o pornire usoara si fara probleme a motorului diesel: bateria in stare buna, bujiile incandescente functionale si obligatoriu motorina de iarna in rezervor. Daca aceste conditii sunt indeplinite, pornirea se face astfel: cu pedala de ambreiaj apasata, se pune contactul, se asteapta stingerea martorilor luminosi si a martorului de functionare a bujiilor incandescente (poate dura mai mult, in functie de temperatura de afara), se inchid toti consumatorii inutili (radio, lumini, etc), se actioneaza cheia de contact. Motorul trebuie sa porneasca fara probleme din prima incercare. Dupa pornire, se asteapta cateva secunde, pana la o jumatate de minut, dupa care se va pleca cu automobilul, mentinand o turatie in jurul a 2200 rpm (depinde si de motor), pana la incalzirea completa a motorului, dupa care se poate folosi regimul de turatie normal, indicat in manualul de utilizare. Orice fortare a motorului rece, prin turarea excesiva si inutila in gol, functionarea indelungata la ralenti si folosirea turatiilor ridicate in mersul normal, inainte de incalzirea completa, sunt elemente foarte daunatoare sanatatii motorului. Important: bujiile incandescente sunt actionate automat, in functie de temperatura ambianta! Uzual, temperatura prag de functionare a acestora este de 15 grade Celsius. Peste aceasta temperatura bujiile nu se incalzesc, asadar neaprinderea martorului nu inseamna ca sunt defecte, ci ca nu este nevoie de ele pentru ca motorul sa porneasca. Bujiile defecte se inlocuiesc doar cu bujii de acelasi tip si marca; in cazul in care nu se gasesc ca cele existente pe motor, se va cumpara un set nou, cu caracteristici similare si se vor inlocui obligatoriu toate. Daca temperatura este cu multe grade sub 0, timpul cat sta aprins martorul este mai mare.

            Exploatarea

            Exista ideea ca dieselul este normal sa mearga la turatii reduse, de aceea multi folosesc schimbari frecvente ale vitezelor, mentinand turatia in jurul a 2000 rpm sau chiar mai jos, in speranta unui consum redus si a unei fiabilitati crescute a motorului. Gresit! Un diesel modern poate avea regimul de mers continuu uzual la circa 4000 rpm, unele motoare mergand pana la 5200 rpm; a tine un astfel de motor la doar 2000 rpm nu are cum sa fie o idee buna. Asadar, in exploatarea motorului diesel trebuie sa se tina cont de doua aspecte importante: turatia de cuplu maxim, unde raspunsul motorului la solicitari este foarte prompt si turatia la care turbina supraalimenteaza motorul efectiv, moment in care turbina este supusa unor solicitari fizice importante la nivelul pieselor rotative. Mai precis, turbina functioneaza tot timpul cat motorul este pornit, insa eficacitatea ei se simte pe o plaja de turatie (zona de lucru). Nu dorim sa intram in explicatii tehnice, ci ne vom rezuma la a explica modul cum trebuie utilizat motorul corect. Totusi, trebuie mentionat un fenomen daunator ce apare datorita turbinei, cunoscut intre specialisti sub denumirea de "surge". "Surge" este situatia in care turbina livreaza mai mult aer decat poate motorul sa inghita in acel moment, ceea ce cauzeaza un surplus de aer in admisie. Urmarea imediata: valuri de presiune inapoi in turbo, favorizand aparitia fenomenului de "forfecare" a axului sau paletelor turbinei, deci distrugere iminenta.
            Presupunand ca motorul este deja la temperatura sa normala de regim, mai exista o restrictie ce se aplica in utilizare: pana cand turbina intra in zona sa de lucru, adica undeva peste 1800 rpm, nu se va accelera cu pedala la fund. Practic, se pleaca cu treapta I pana la circa 2200 rpm, se schimba treapta a doua, se accelereaza uniform, fara a depasi jumatate din cursa pedalei de acceleratie, pana la atingerea turatiei lucru a turbinei, dupa care se poate folosi pedala de acceleratie fara restrictii. Astfel se evita pe cat posibil aparitia fenomenului periculos denumit "surge"... Mai pe romaneste, atata timp cat motorul este in ture peste 2000 rpm, se poate accelera fara grija; pana la atingerea a 2000 rpm, in orice treapta de viteza, se recomanda insa o accelerare progresiva.

            Oprirea

            Se pare ca o cauza importanta a cedarii turbinelor la motoarele diesel este si oprirea incorecta a acestora, in ciuda specificarii metodei de oprire in toate cartile tehnice ale automobilelor diesel. Asadar, dupa rulajul indelungat in regim de autostrada, la turatii ridicate, sau urban cu semafoare frecvente, odata ajunsi la destinatie nu orpiti motorul imediat! Racirea brusca a turbinei poate afecta buna functionare a acesteia, cu efecte din cele mai neplacute la nivelul lagarelor, adica scoaterea din uz a turbinei. Corect si recomandat este ca la sosirea la destinatie sa lasam motorul sa "rasufle" putin, ca turbina sa se raceasca. E suficient un minut la ralenti pentru a prelungi viata turbinei: pana stingeti radioul si va adunati ce aveti de luat din masina, lasati motorul sa mearga, o sa va bucurati de el mai mult timp.

            Intretinerea

            Dincolo de faptul ca trebuie urmate indicatiile din cartea de service, cu privire la intervalul reviziilor, se recomanda un ulei bun si consumabile de calitate. Important pentru sanatatea motorului si in special a turbinei este filtrul de aer: daca turbina prinde numai putin praf e suficient pentru a se distruge rapid. Utilizati doar consumabilele recomandate de constructor, un ulei neconform sau un filtru de aer prost pot distruge turbina si uzeaza motorul, un filtru de motorina de calitate indoielnica poate duce la distrugerea pompei de injectie, cu costuri de reparatie foarte mari. Nu este de neglijat nici calitatea motorinei folosite: practici ca cele uzuale pe la noi, adica folosirea motorinei cumparate de pe la diversi soferi de camion sau de prin statii de combustibil anonime, poate avea efecte neasteptat de proaste pentru motorul diesel. Alimentati cu motorina buna, adecvata sezonului, chiar daca este usor mai scumpa: cativa euro economisiti nu justifica reparatii de mii de euro la motor...
            Robert ADAM >>
            I don't drive fast...I fly low !!!

            Comment


            • #7
              Foarte interesant si bine de retinut! Felicitari pentru postul tau, dar am o recomandare, incearca sa faci un rezumat la ceea ce ai citit sau gasit pe net si posteaza esenta, iar pentru cine doreste sa se documenteze in amanunt pune si sursa de unde ai aflat ceea ce ai publicat. Posturile mari nu prea sunt folositoare pentru ca se scapa esentialul. Posturile mari sun obositoare, marturisesc ca am citit de doua ori postul pentru a intelege pe deplin ce ai scris. Oricum.. felicitari!

              Comment


              • #8
                la prima vedere, cea mai "tare" explicatie mi s-a parut aia a fenomenului de "surge"... la ce dracu pui turbina daca nu sa supraalimentezi motorul? numai s-o auzi cum se invarte? nu cumva asta-i ideea de turbo, sa creezi presiune in admisia, peste capacitatea motorului de a absorbi aerul respectiv? ca altfel n-ar mai fi supraalimentare, ar fi orice altceva...bine ca a reparat cateva randuri mai jos explicatia "logica" a fenomenului si s-au lamurit lucrurile. acceleratiile "blana" cu motorul subturat dauneaza. astea da. si numai in aceste cazuri apare "surge"-ul. in rest, talpa cat vreti, ca n-are nimic...
                la oprire a dat-o in bara.partial...pe langa racire, tre' tinut cont in principal de faptul ca odata motorul oprit, nu se mai asigura ungerea turbinei. asta o "omoara", nu faptul ca e incalzita. motorul tre lasat pornit cam 1 minut, ca sa coboare turatia turbinei pana la limita de oprire in cateva secunde de la oprirea motorului, sa nu se "usuce" lagarii.
                in rest, total de acord cu ce scrie in articolul respectiv...
                Democratia nu inseamna ca faci ce vrei, ci ca ai dreptul sa faci ceea ce trebuie.

                Comment


                • #9
                  citisem mai demult intr-un articol despre turbine (eram curios cum functioneaza) si din ce am inteles acolo turbina are un compresor adica o pompa ce furnizeaza aer dar aceasta pompa este una pozitiva, adica nu poate acumula presiune mai mare de o anumita valoare (daca astupam iesirea compresorului vom avea o presiune constanta, ea nu va creste), prin urmare, ce scrie mai sus este perfect adevarat, daca se depaseste capacitatea maxima de absortie a motorului la un moment t atunci acel flux de aer este intors si apar diferente de presiune la intrarea si iesirea din compresor care duc la inducerea unor vibratii in componente -> surge.

                  iar la partea cu lasarea motorului 1 min dupa stationare mai ales dupa o exploatare energica (gazele la "talpa" au temperaturi foarte mari si incalzesc turbina tare) este recomandata (in manualul de la VW scrie la TDI-uri; cel putin asa am auzit de la un amic care are un Golf4 TDI) sau realizarea unei frane de motor dintr-o treapta mare, (inainte de stationare) pentru a:
                  1. racii turbina (aerul de la evacuare din frana de motor este mult mai rece)
                  2. a micsora viteza turbinei.
                  Last edited by crististreulea; 5 February 2008, 21:49.
                  I have no special talent. I am only passionately curious.

                  Comment


                  • #10
                    daca n-ar fi diferente de presiune intre intrarea si iesirea compresorului, dispozitivul ala nu s-ar mai numi compresor. corect? si n-ar mai fi nevoie de turbina daca am trai intr-un aer cu presiunea de 2 atmosfere... normal sa nu creasca presiunea peste o anumita limita, ca e compresor centrifugal, nu volumetric. oricum, am spus clar ca omul la inceput a dus discutia intr-un punct gresit, dupa acare a revenit la realitate.
                    la fel cu racirea turbinei, unde e adevarat ca frana de motor o raceste (fiindca se taia injectia, nu se circula decat aer prin esapament si ala clar e mai rece decat focul evacuarii). ideea e si ca trebuie unsa mereu, iar daca opresti motorul cu turbina la 100000rpm, pana se opre4ste, se gripeaza dracu din cauza inertiei. asa daca o lasi un minut, ii scade turatia la acteva mii rpm si se opreste mai repede, inainte sa cada uleiul din rampa de ungere in carterul motorului.
                    pe de alta parte, foarte adevarat ce-ai zis tu si ziaristul ala, eu doar am completat. apropo, si eu am studiat problema si lucrurile astea nu le-am spus eu acum prima data
                    Democratia nu inseamna ca faci ce vrei, ci ca ai dreptul sa faci ceea ce trebuie.

                    Comment


                    • #11
                      mare om mare caracter seba
                      sigpic

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by csebalyn View Post
                        daca n-ar fi diferente de presiune intre intrarea si iesirea compresorului, dispozitivul ala nu s-ar mai numi compresor. corect? si n-ar mai fi nevoie de turbina daca am trai intr-un aer cu presiunea de 2 atmosfere... normal sa nu creasca presiunea peste o anumita limita, ca e compresor centrifugal, nu volumetric. oricum, am spus clar ca omul la inceput a dus discutia intr-un punct gresit, dupa acare a revenit la realitate.
                        la fel cu racirea turbinei, unde e adevarat ca frana de motor o raceste (fiindca se taia injectia, nu se circula decat aer prin esapament si ala clar e mai rece decat focul evacuarii). ideea e si ca trebuie unsa mereu, iar daca opresti motorul cu turbina la 100000rpm, pana se opre4ste, se gripeaza dracu din cauza inertiei. asa daca o lasi un minut, ii scade turatia la acteva mii rpm si se opreste mai repede, inainte sa cada uleiul din rampa de ungere in carterul motorului.
                        pe de alta parte, foarte adevarat ce-ai zis tu si ziaristul ala, eu doar am completat. apropo, si eu am studiat problema si lucrurile astea nu le-am spus eu acum prima data
                        probabil ca nu m-am exprimat corect: acele diferente de presiune sunt niste pulsuri de presiune intre intrarea si iesirea din compresor (adica de ex. pe palele compresorului care se pot rupe) si de asta apare problema de uzura. La asta ma refeream.

                        Acum am mai realizat o chestie, pe langa ungerea defectuoasa si posibila gripare, daca opresti imediat, se mai si raceste destul de repede turbina (prin oprire imediata) si materialele din care sunt facute componentele isi schimba proprietatile (se stie ca trecand repede de la o temperatura ridicata la una scazuta apar probleme) si ... :-)

                        Offtopic: ce bine ca mi-am luat benzinar :-)) benzina si talpa :-)))) (glumesc desigur, nu sariti la mine :P

                        P.S.: cand am zis ca am citit intr-un articol nu faceam vreo referire la tine, doar specificam sursa de "inspiratie"; nu obisnuiesc sa dau "peste bot" ca nu sunt vreun mare expert, doar un amator caruia ii place sa stie "cum merge ce conduce" :P
                        I have no special talent. I am only passionately curious.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by alpha View Post
                          ...P.S.: cand am zis ca am citit intr-un articol nu faceam vreo referire la tine, doar specificam sursa de "inspiratie"; nu obisnuiesc sa dau "peste bot" ca nu sunt vreun mare expert, doar un amator caruia ii place sa stie "cum merge ce conduce" :P
                          stai linistit, asa suntem marea majoritate...
                          Democratia nu inseamna ca faci ce vrei, ci ca ai dreptul sa faci ceea ce trebuie.

                          Comment


                          • #14
                            Parerea mea e ca astea sunt niste detalii care nu afecteaza prea mult motoru adica un mos de 70 ani care sia luat logan dci nu sta pe net sa vada cum se conduce si ca trebuie racita turbina si alea alea si o conduce cum ii place lui si il tine la fel motoru,bine chestia sa nu ii dai talpa cand e rece e ok si cred ca orice prost isi da seama, dar sunt niste amanunte care nu fac mare diferenta...dupa gandirea mea mi se pare logic ca cei care fabrica motoru sa fac in asa fel incat dak tu ii dai talpa la 1500 ture sa nu bage motorina cat ceri tu, doar asa usurel pana la turatia la care e 100&#37; operational ca sa nu iti stici motoru daca esti prost, incepator sau nu citesti chestiile astea pe net
                            1.5 DCI 85 CP Chipuit, toba sport, neoane sub masina, la pedale, sub scaune si portabaj alaturi de lada de 800W RMS pure bass!!!

                            Comment


                            • #15
                              Mai iese cate un fum negru lacate un diselache cand accelereaza. E de la asta ca porneste cu acceleratie puternica din ture joase plus e motorul mai obosit.
                              1.5 dc

                              Comment

                              Working...
                              X
                              Anulare DPF
                              Politica de Securitate Google