Mecanica, Intretinerea, Functinarea Si Obtinerea Performantelor Din Motorul Diesel !

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mecanica, Intretinerea, Functinarea Si Obtinerea Performantelor Din Motorul Diesel !

    Deschid acest thread unde astept pt discutii posesorii de DCI-uri si nunumai. Ideea deschiderii, este aceea de stimula posesorii de diesel-uri sa scoata performante din acest tip de motor, considerat destul de incet de unii.
    sigpic
    http://www.loganclub.ro/forum/b_83_d...uy-t30810.html

  • #2
    Astazi, dieselurile moderne folosesc turbocompresoare. Voi incerca in cele ce urmeaza sa prezint functionarea si intretinerea acestei minunatii numita turbina, referindu-ma exclusiv la cea cu wastegate extern si asa numita TIJA MAGICA, aceast tip de turbina regasindu-se pe DCI-urile noastre.

    Cum functioneaza un turbocompresor !?

    Odata cu cresterea presiunii, prin comprimare, aerul se incalzeste pana la aproximativ 200° C, de aceea majoritatea instalatiilor au in componenta lor un radiator (intercooler) care determina cresterea densitatii aerului racit, astfel incat, in volumul dat al cilindrilor va incapea un numar mai mare de molecule de aer, necesare arderii combustibilului.
    Cu cat turbocompresorul este mai mare, cu atat poate furniza o presiune mai mare la turatii ridicate ale motorului, insa va fi si mai “lenes”, datorita inertiei crescute a rotoarelor cu masa semnificativa. Este cunoscut ca motoarele supraalimentate prin aceasta metoda au o intarziere in raspunsul la accelerare (“lag”). Un turbocompresor mai mic va raspunde mai rapid si va furniza presiune la turatii mai mici ale motorului, de aici aparand ideea de a construi instalatii care folosesc cate doua agregate, acestea urmand a intra in functiune la regimuri diferite.
    Controlul presiunii refulate se realizeaza cu ajutorul unei supape (wastegate)(4) care controleaza debitul de gaze arse trecut prin turbina, surplusul fiind directionat chiar in galeria de evacuare. Deschiderea acestei supape este generata de o capsula pneumatica (6) in care tija (5) este impinsa de membrana elastica actionata de aerul comprimat (vezi detaliul A).

    Turbinele motoarelor Diesel moderne folosesc o alta metoda de control al presiunii refulate, bazata pe o serie de palete asezate in carcasa turbinei, care isi modifica pozitia pentru a controla viteza de rotatie a acesteia (asa numitele turbine cu geometrie variabila). Sistemele de control al presiunii sunt de obicei actionate pneumatic si controlate electronic de catre sistemul de gestiune al motorului.
    Intretinerea turbocompresorului. Sfaturile specialistilor AutoSaga
    Datorita turatiilor foarte mari (pana la 150.000 rpm) la care poate ajunge, ansamblul format din ax si cele doua rotoare cu palete este riguros echilibrat si se roteste de regula intr-un lagar special, bazat pe o pelicula de ulei. Pentru a rula o perioada cat mai indelungata fara probleme si a prelungi viata turbocompresorului, este necesara utilizarea unor uleiuri de motor si filtre de calitate, schimbate la timp, precum si respectarea catorva reguli simple. Calitatea slaba a uleiului sau impuritatile prezente in acesta pot distruge lagarul, iar un filtru de aer imbacsit, prin depresiunea creata inainte de compresor, va tinde sa aspire uleiul pe langa elementele de etansare, deteriorandu-le. De asemenea, nu trebuie fortat motorul imediat dupa pornire pentru a nu induce turatii mari ale turbocompresorului in conditii precare de ungere, iar atunci cand oprim dupa un parcurs mai in forta este bine sa lasam motorul un minut - doua sa functioneze la ralanti pentru ca turbina sa aiba ragaz sa se raceasca. Oprirea imediata face ca temperaturile ridicate ale turbinei sa radieze catre lagar si se poate ajunge pana la carbonizarea uleiului din “miezul” turbinei, cu consecinte din cele mai grave, ca ruperea axului la urmatoarea pornire.
    Daca totusi turbocompresorul s-a defectat, indiferent daca va fi inlocuit sau reconditionat la un atelier specializat in astfel de interventii, este important sa fie verificate si eliminate toate cauzele care l-ar putea afecta, cele mai frecvente fiind obstructii in alimentarea cu ulei (atentie la sitele aflate de cele mai multe ori in interiorul suruburilor speciale care fixeaza conducta de alimentare cu ulei!) sau in scurgerea acestuia, gatuirea sau prezenta corpurilor straine pe traseul de aer. Se impune, de asemenea, schimbarea uleiului de motor si a filtrului cu aceasta ocazie.
    Attached Files
    sigpic
    http://www.loganclub.ro/forum/b_83_d...uy-t30810.html

    Comment


    • #3
      Circuitul aerului la sistemele dotate cu intercooler.
      Attached Files
      sigpic
      http://www.loganclub.ro/forum/b_83_d...uy-t30810.html

      Comment


      • #4
        bravoo!!!..in sfarsit un thred interesant..pe placul meu...felicitari...imi place..
        sper ca dupa schimbarea tobei si poate...ceva la westgate..sa traga ceva mai binisor..
        multa bafta..o sa te stresez cu ceva intrebari..

        sa inteleg ca cu cat deschid westgat'ul mai mult cu atat captez presiune ce ar trebuii refulata mai multa????...si asa se mareste presiunea de aer din turbo??
        Last edited by nairod; 2 May 2011, 22:59. Reason: Automerged Doublepost
        sigpiccu cat cunosc mai multi oameni... cu atat iubesc mai mult cainii

        Comment


        • #5
          grija mare cu presiunea pentru ca risti sa spargi furtunuri sau sa nu reziste turbina,asta ti-o poate spune si cel ce a deschis threat-ul

          Comment


          • #6
            am logan diesel de 65 cai pe care l-am resoftat, si am zis si eu sa fac acest westgate..am invartit 2 spire si dupa 20.000 mii km s-a spart furtunul care vine de la turbina la debimetru, la reprezentanta costa acest furtun 500 si cv de lei, dar l-am gasit la dezmembrari cu 35 lei si de atunci merge perfect...Diesel Power
            Taria unui barbat nu consta in a iubi mai multe femei….ci in a ramane fidel unei singure femei

            Comment


            • #7
              E vreo diferenta dupa ajustarea westgateului?
              Ceva power in plus, trage mai bine pana mai sus in ture... ce s-a modificat?! sau... nimic...

              Comment


              • #8
                Originally posted by Inspector View Post
                am logan diesel de 65 cai pe care l-am resoftat, si am zis si eu sa fac acest westgate..am invartit 2 spire si dupa 20.000 mii km s-a spart furtunul care vine de la turbina la debimetru, la reprezentanta costa acest furtun 500 si cv de lei, dar l-am gasit la dezmembrari cu 35 lei si de atunci merge perfect...Diesel Power
                2 spire, sau 2 ture? Dar tu, nu ai intercooler, si ar fi trebuit sa montezi unul si abia apoi sa umbli la tija. Pt o bagheta magica, mai magica decat cea stock, incercati wastegate-uri custom. Pret la 150-400 euro. Dar pune-ti cel putin intercooler-ul stock de pe dci de 70 cp.

                Wastegate, wastegate, din tija magica, se ajusteaza "varsarea" mai rapida a gazului de esapament in galerie la intrarea in catalizator. Wastegate-ul, este o supapa actionata mecanic, de catre aerul comprimat de turbina, care la momentul accelerarii si automat maririi presiunii din interiorul turbinei, ajuta la marirea fluxului de evacuare a noxelor si atat. Acesta este singurul rol al wastegate-ului. In concluzie, ajustand tija ajuti evacuarea mai rapida a noxelor la turatii mici ale turbinei, de aici si sprintul care rezulta.
                Last edited by DSL; 3 May 2011, 22:45. Reason: Automerged Doublepost
                sigpic
                http://www.loganclub.ro/forum/b_83_d...uy-t30810.html

                Comment


                • #9
                  pt cei care vor sa se joace cu dci-ul:
                  http://www.tutorialelogan.ro/2010/01...an-diesel.html (vedeti si comentariile)

                  pt mai multe info, apelati si la userul cristi streulea. site-ul cu tutoriale e al lui.
                  internal combustionizer

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by DSL View Post
                    2 spire, sau 2 ture? Dar tu, nu ai intercooler, si ar fi trebuit sa montezi unul si abia apoi sa umbli la tija. Pt o bagheta magica, mai magica decat cea stock, incercati wastegate-uri custom. Pret la 150-400 euro. Dar pune-ti cel putin intercooler-ul stock de pe dci de 70 cp.

                    Wastegate, wastegate, din tija magica, se ajusteaza "varsarea" mai rapida a gazului de esapament in galerie la intrarea in catalizator. Wastegate-ul, este o supapa actionata mecanic, de catre aerul comprimat de turbina, care la momentul accelerarii si automat maririi presiunii din interiorul turbinei, ajuta la marirea fluxului de evacuare a noxelor si atat. Acesta este singurul rol al wastegate-ului. In concluzie, ajustand tija ajuti evacuarea mai rapida a noxelor la turatii mici ale turbinei, de aici si sprintul care rezulta.
                    un pic gresita explicatia ca sa nu zic total .
                    La ce umblati voi ,la tija aia e de fapt actuatorul wastegatelui . Wastegateul e un fel de "portita" care se afla pe partea de evacuare a turbinei . In functie de reglaj ,se modifica la ce forta exercitata de presiunea de pe partea rece a turbinei(numita compresor) rezista "arcul" respectiv pana cand deschide portita si da drumul gazelor in evacuare . In momentul in care da drumul gazelor in evacuare,presiunea care o face turbina in galeria de admisie se stabilizeaza la o anumita valoare .
                    Functioneaza ceva in genul arcul de fabrica e setat sa reziste la 0.8 bar .Prin invartire de spire rezista pana la 1.0 bar . Cand presiunea in compresor este 1 bar , presiunea din compresor , prin furtunasul ala mic impinge "portita" si deschide wastegateul .In momentul in care wastegateul s-a deschis, gazele de evacuare ocolesc elicea turbinei,si nu o mai invart asa puternic , stabilizand presiunea .
                    Asta este explicatia la masinile care nu au un control electronic alt wastegateului .
                    Mai sunt si cele care au o valva special conceputa pentru asa ceva(cum are din cate stiu dieselul de 85 cp ), care este comandata de calculator .Avantajul unei astfel de valve este controlul calculatorului asupra presiunii ,si inchiderea totala a wastegateului in timpul accelerarii pentru un spool cat mai rapid al turbinei precum si un pic de overboost controlat de ECU .
                    Wastegateurile "custom" sau mai degraba externe se folosesc la masinile modificate , cu turbine care sunt capabile de presiune si flow foarte mare .Nu prea ai cum sa le folosesti cu o galerie de evacuare de fabrica , pentru ca ele trebuie sa se afle pe galeria de evacuare pentru a da gazele afar si a ocoli turbina ,si eventual a baga gazele inapoi in traseul de evacuare ocolind turbina , sau bubuindu-le atmosferic .
                    Sper ca am reusit sa ma fac oarecum inteles .
                    Last edited by Cristi_Xp; 4 May 2011, 00:42.
                    Pentru a evita imposibilitatea resetarii parolei pe forum, userii cu adresa de @yahoo.com sunt rugati sa activeze o alta adresa de mail, diferita de @yahoo.com.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by DSL View Post

                      In concluzie, ajustand tija ajuti evacuarea mai rapida a noxelor la turatii mici ale turbinei, de aici si sprintul care rezulta.
                      Total gresit ! La turatie mica nu te ajuta cu nimic wastegate-u !

                      Originally posted by Cristi_Xp View Post
                      un pic gresita explicatia ca sa nu zic total .
                      La ce umblati voi ,la tija aia e de fapt actuatorul wastegatelui . Wastegateul e un fel de "portita" care se afla pe partea de evacuare a turbinei . In functie de reglaj ,se modifica la ce forta exercitata de presiunea de pe partea rece a turbinei(numita compresor) rezista "arcul" respectiv pana cand deschide portita si da drumul gazelor in evacuare . In momentul in care da drumul gazelor in evacuare,presiunea care o face turbina in galeria de admisie se stabilizeaza la o anumita valoare .
                      Functioneaza ceva in genul arcul de fabrica e setat sa reziste la 0.8 bar .Prin invartire de spire rezista pana la 1.0 bar . Cand presiunea in compresor este 1 bar , presiunea din compresor , prin furtunasul ala mic impinge "portita" si deschide wastegateul .In momentul in care wastegateul s-a deschis, gazele de evacuare ocolesc elicea turbinei,si nu o mai invart asa puternic , stabilizand presiunea .
                      Asta este explicatia la masinile care nu au un control electronic alt wastegateului .
                      Mai sunt si cele care au o valva special conceputa pentru asa ceva(cum are din cate stiu dieselul de 85 cp ), care este comandata de calculator .Avantajul unei astfel de valve este controlul calculatorului asupra presiunii ,si inchiderea totala a wastegateului in timpul accelerarii pentru un spool cat mai rapid al turbinei precum si un pic de overboost controlat de ECU .
                      Wastegateurile "custom" sau mai degraba externe se folosesc la masinile modificate , cu turbine care sunt capabile de presiune si flow foarte mare .Nu prea ai cum sa le folosesti cu o galerie de evacuare de fabrica , pentru ca ele trebuie sa se afle pe galeria de evacuare pentru a da gazele afar si a ocoli turbina ,si eventual a baga gazele inapoi in traseul de evacuare ocolind turbina , sau bubuindu-le atmosferic .
                      Sper ca am reusit sa ma fac oarecum inteles .
                      100% corect !!!!

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by sorcer View Post
                        Total gresit ! La turatie mica nu te ajuta cu nimic wastegate-u !!
                        Aici, te contrazic, pt ca daca stii cat si ce sa faci la reglajul tijei, o faci sa se deschida la turatii joase ale turbinei nefiind nevoie de presiune mare in turbina pt a deschide calea de evacuare a noxelor pe traseul ce ocoleste paletii. Sincer, daca nici din cele ce urmeaza nu intelegi functionarea, nu stiu ce sa mai zic, pt ca alte schite mai colorate, nu gasesc.
                        Ai acolo si o structura:
                        Attached Files
                        sigpic
                        http://www.loganclub.ro/forum/b_83_d...uy-t30810.html

                        Comment


                        • #13
                          Cateva poze reale cu wastegate.
                          Attached Files
                          sigpic
                          http://www.loganclub.ro/forum/b_83_d...uy-t30810.html

                          Comment


                          • #14
                            Pt lamurirea discutiilor de mai sus, cateva scheme cu wastegate-ul in cele 2 pozitii INCHIS si DESCHIS si o sectionare a turbocompresor-ului:
                            Attached Files
                            Last edited by DSL; 8 May 2011, 12:07.
                            sigpic
                            http://www.loganclub.ro/forum/b_83_d...uy-t30810.html

                            Comment


                            • #15
                              Pt. cei ce cunosc:
                              Attached Files
                              sigpic
                              http://www.loganclub.ro/forum/b_83_d...uy-t30810.html

                              Comment

                              Working...
                              X
                              Anulare DPF
                              Politica de Securitate Google