Ghid CASCO, ce trebuie sa stim despre casco

Collapse
This topic is closed.
X
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ghid CASCO, ce trebuie sa stim despre casco

    Ghid util despre asigurarea CASCO
    Prezentul ghid isi propune sa va ofere principalele informatii despre asigurarile casco. Datele oferite vor fi cele intalnite in majoritatea contractelor casco oferite de societatile de asigurari din Romania, fara insa a particulariza. Din acest motiv este posibil ca anumite aspecte sa difere in polita unui asigurator anume de cele indicate aici.

    1. Ce este casco?
    Casco este asigurare facultativa a autoturismului impotriva avariilor accidentale si furtului.
    Casco nu tine loc de asigurare obligatorie (RCA).
    De regula, asigurarea casco se ofera doar masinilor cu varste intre 0 - 8 ani (majoritatea asiguratorilor), 0 - 12 ani (anumiti asiguratori) sau masinilor de colectie.
    Cu foarte putine exceptii, politele casco asigura doar autoturismele inmatriculate legal in Romania (temporar, permanent sau pe termen limitat - leasing). Radierea masinii sau expirarea inmatricularii determina automat incetarea acoperirii casco si terminarea anticipata a politei, chiar daca termenul inscris de valabilitate al politei nu a fost atins. Pentru asigurarea masinii dupa acest moment, exista alte tipuri de asigurari speciale. ala

    2. La ce valoare se asigura masina?
    Masina se asigura la o valoare cat mai apropiata de cea reala. Valoarea este stabilita de asigurator astfel:
    - se stabileste valoarea de nou a masinii (cat a valorat respectiva masina cand avea 0 km la bord): pe baza facturii de achizitie de nou sau pe baza valorii de catalog (Schwacke, Eurotax, Apia)
    - la valoarea de nou se aplica o uzura, pe baza unui tabel propriu fiecarui asigurator, in functie de varsta masinii (calculata de la data fabricatiei), ce se scade din valoarea de nou, obtinandu-se valoarea ramasa (valoarea la zi) a masinii
    - optional, se adauga valoarea dotarilor suplimentare, obtinandu-se suma asigurata (SA).
    !Atentie la inscrierea dotarilor masinii in polita: orice nu este in dotarea standard a masinii (cea de pe cataloagele producatorului) si nu e trecut in polita nu e asigurat.

    3. Ce este fransiza?
    Fransiza este acea parte din valoarea fiecarei daune pe care o suporta proprietarul masinii. Fransiza poate fi stabilita:
    - in valoare fixa, aplicabila la fiecare dauna
    - in procent din suma asigurata, aplicabila la fiecare dauna;
    - in procent din valoarea fiecarei daune.
    !Atentie mare la fransizele pe care le acceptati in polita! Diferenta intre 5% din valoarea daunei si 5% din suma asigurata este mare si va puteti pacali. De exemplu: la o masina asigurata pentru 10.000 euro, cu o fransiza la avarie partiala de 2% din suma asigurata (deci, de 200 euro), in cazul unei avarii a carei reparatie costa 450 euro, asiguratorul va plati 250 euro, iar proprietarul 200 euro; la o a 2-a avarie de 150 euro, asiguratorul nu va plati nimic, iar propritarul va plati toti cei 150 euro. In aceeasi situatie, daca fransiza era de 2% din valoarea daunei, asiguratorul platea la prima dauna 441 euro si proprietarul 9 euro, iar la a 2-a dauna asiguratorul platea 196 euro si proprietarul 4 euro.

    4. Ce riscuri acopera casco?
    Casco acopera doar daunele produse la autoturismul asigurat, atata timp cat acest autoturism este inscris legal in circulatie (inmatriculat provizoriu sau definitiv) si apartine proprietarului inscris in polita de asigurare (radierea masinii determina incetarea automata a politei casco, cu exceptia radierilor la sfarsitul contractelor de leasing).
    Obligatia legala a unui asigurator casco este ca, in urma unui eveniment asigurat, sa plateasca readucerea autoturismului asigurat in starea dinaintea producerii evenimentului, prin reparare sau inlocuire.

    Riscurile asigurate se impart in 4 mari categorii:
    a. avarie partiala (accident in trafic, indiferent de cine este vinovat; avarie in parcare cu autor cunoscut/ necunoscut) = avarie a carei reparatie nu costa mai mult decat un plafon stabilit de asigurator (de regula 75-80% din SA).
    b. avarie totala (situatia de avarie totala se stabileste de catre asigurator pe baza unui deviz de reparatie sau a unui memoriu tehnic din care reiese ca masina nu mai poate fi adusa in parametrii de siguranta specificati de producator, ambele documente se intocmesc de catre service specializat si autorizat RAR).
    c. furt partial (furtul unor parti din masina, incl. roata de rezerva; tot la aceasta situatie se includ si avariile produse masinii de catre hot: geam spart, bord deteriorat, chiar si in cazurile de tentativa de furt)
    d. furtul total (disparitia totala a masinii)
    !Atentie mare la numarul de chei si telecomenzi pe care le detineti! La incheierea politei vi se cere sa declarati nr de chei si telecomenzi pe care le detineti la masina. In caz de furt total, asiguratorul va va solicita sa ii prezentati toate aceste chei si telecomenzi. Lipsa lor sau nedeclararea lor (asiguratorul verifica la producator, nr total de chei emise si inregistrate in computerul masinii) va determina neplata despagubirii. Fac exceptie cazurile in care la furtul masinii, soferul a fost deposedat de chei prin violenta sau sub amenintare.

    Cf. legii, orice dauna la masina trebuie reclamata la politie (la sectia in raza careia s-a produs/constatat dauna). Aproape toti asiguratorii va vor solicita documentele emise de politie, pentru a va despagubi.

    Asiguratorul va despagubi intotdeauna efectul unui risc asigurat, dar nu si cauza. De ex: daca ruperea unui pivot in mers determina rasturnarea masinii, asigurator va despagubi repararea masinii mai putin costul pivotului.

    In toate cazurile, asiguratorul va despagubi contravaloarea daunei, mai putin fransiza aplicabila si (posibil) ratele ce au mai ramas de plata la polita. Fransiza se stabileste de regula pentru fiecare dintre cele 4 categorii separat, dar exista si cazuri cand ea este exprimata unitar, pentru orice dauna.

    5. Ce riscuri NU acopera casco?
    Situatiile difera de la sigurator la sigurator, dar in majoritatea cazurilor nu se acopera daunele rezultate din urmatoarele situatii:
    1. atunci cand soferul nu indeplineste conditiile prevazute de lege pentru a conduce (fara permis sau cu permisul suspendat, sub influenta alcoolului sau a drogurilor etc)
    2. atunci cand masina nu indeplineste conditiile prevazute de lege pentru a circula (ITP lipsa, avarii anterioare serioase รข�� in masura in care ele pot fi dovedite de catre asigurator etc)
    3. atunci cand soferul nu are calitatea fata de proprietar solicitata expres in polita (anumiti asiguratori impun conditii clare, de genul: pot conduce masina doar angajatii firmei proprietare, sau doar sotul/sotia proprietarului)
    4. avarii produse la anvelope, care nu au afectat si jentile
    5. avarii produse de rularea cu autovehicolul prin apa (trecerea prin apa, inclusiv balti temporare)
    6. avarii produse de stropirea cu substante chimice corozive
    7. avarii produse cu buna stiinta de catre proprietar sau prepusi ai acestuia
    8. avarii produse de catre proprietar sau membrii familiei acestuia, din postura de pasageri sau pietoni, atunci cand masina se afla parcata
    9. furtul cu chei potrivite: casco despagubeste doar furtul prin efractie (care prezinta urme de patrundere fortata, de ex: daca este uitata masina descuiata, casco nu despagubeste). In caz de furt, NU scrieti declaratia de la politie la dictarea politistului, este declaratia dvs. asa ca scrieti cu cuvintele dvs. faptele asa cum le cunoasteti si cum le-ati constatat!

    6. Cine vinde asigurari casco?
    Asigurari casco vand toti asiguratorii autorizati in acest sens de catre Comisia de Supraveghere a Asigurarilor.
    Asiguratorii vand polite casco prin urmatoarele canale posibile:
    - la sediile asiguratorului, prin intermediul agentilor angajati ai asiguratorului;
    - la sediile agentilor/ brokerilor de asigurari;
    - la sediul clientului (acolo unde doriti dvs.) de catre angajati ai agentilor/ brokerilor de asigurari.
    In majoritatea cazurilor, atunci cand nu incheiati polita la sediul asiguratorului, sunteti in contact cu un agent/ broker de asigurare. Acesti intermediari (agent/ broker) nu pun adaos la polita casco pe care o cumparati dvs. Ei primesc din partea societatii de asigurari un comision din valoarea primei incasate. Polita casco a unui asigurator ar trebui sa aiba acelasi cost indiferent de unde este achizitionata.
    Este de preferat sa lucrati cu brokeri/ agenti de asigurare. Acestia au tot interesul sa va multumeasca, deoarece ei nu beneficiaza de un flux permanent de clienti precum angajatii asiguratorilor, ei isi castiga clienti din recomandarile dvs.
    Un agent/ broker bun nu se va limita sa va vanda o polita casco, va va sfatui ce varianta sa alegeti, va va reaminti scadentele ratelor de plata si va va ajuta in caz de dauna (cel putin prin sfaturi strict necesare). Asigurati-va ca primiti telefonul lui pentru a-l putea apela in caz de nevoie.
    Preferati agenti/ brokeri recomandati de cunoscuti, cu un sediu verificabil si disponibil. Sediul in apartamentul de domiciliu sau intr-un spatiu dubios ar trebui tratat cu rezerva.

    7. Cum se compune costul (prima) unei asigurari casco?
    Prima anuala (PA) de plata pentru un casco se calculeaza ca procent (cota de prima) din SA.
    Cota de prima e mai mare:
    - cu cat masina este mai batrana (plus 3-5% la fiecare nou an),
    - cu cat fransizele sunt mai mici si mai putine (plus 0-30%) ,
    - atunci cand masina a suferit avarii in anul precedent de asigurare (situatie de malus),
    - atunci cand masina este de lux (cand valoarea de nou depaseste un anumit prag) (plus 5-10%)
    - atunci cand proprietarul este persoana juridica,
    - atunci cand masina nu are alarma sau alte dispozitive electronice antifurt (plus 3-8%)
    - pentru activitatile de taxi, paza si protectie, transporturi periculoase si alte asemenea (plus 25-200%).
    Cota de prima este mai mica:
    - cu cat masina este mai tanara,
    - cu cat fransizele sunt mai mari si mai multe,
    - atunci cand masina nu a suferit nici o dauna in anul (anii) precedent(i) de asigurare (situatie de bonus),
    - atunci cand proprietarul este persoana fizica (minus 5-10%),
    - atunci cand masina are alarma sau alte dispozitive electronice antifurt (minus 3-8%).
    Majoritatea asiguratorilor considera ca masina este dotata cu alarma daca are cel putin imobilizator electronic al motorului si cheie cu cip; pentru masinile dotate cu aceste dispozitive, din punct de vedere al cerintelor casco, nu mai este necesara montarea unei alarme suplimentare clasice (cu sirena si senzor de efractie).
    Malusul reprezinta raportul dintre prima incasata de asigurator pentru un an de casco si totalul daunelor platite sau platibile (pentru daune in curs de solutionare) in acel an de catre asigurator. In functie de valoarea acestui raport, prima din anul urmator va fi majorata cu procente intre 0 - 50%.
    Bonusul (reducerea primei cu procente intre 0 - 50%) se acorda pentru ani consecutivi de existenta a casco-ului fara dauna.

    8. Ce e de facut in caz de dauna?
    De preferat in acesta ordine:
    1. sunati agentul/ brokerul, descrietii situatia (dauna) si intrebati-l ce sa faceti;
    2. pastrati-va calmul si evitati sa va certati cu celelalte persoane implicate;
    3. notati-va: numele celorlalte persoane implicate (si eventual al martorilor, daca situatia o cere), numerele de inmatriculare ale masinilor implicate, detalii sumare despre alte auto implicate (marca, culoare), adresa unde s-a produs/ constatat dauna (piata, strada si nr. imobilului in dreptul caruia s-a petrecut evenimentul, drumul si km in cazul drumurilor din afara localitatilor);
    4. asigurati-va paza masinii si transportul ei in service (daca e cazul). Nu uitati sa cereti factura fiscala sau bon fiscal stampilat (casco despagubeste aceste cheltuieli).
    5. prezentati-va cat mai repede posibil (pentru accidente usoare fata vatamari sau victime termenul este de 48 ore), la sectia de politie in raza careia s-a produs evenimentul, stabilita astfel:
    - pentru cazurile de avarii, la sectia de politie accidente usoare a municipiului sau sectorului (unde o astfel de sectie exista) sau la sectia de politie normala pentru localitatile mai mici;
    - pentru cazurile de furt, la sectia de politie normala, indiferent de tipul localitatii.
    Este bina sa aveti la dvs.: cartea de identitate a dvs.(original), permisul de conducere (original), talonul masinii (original + copie), asigurarea RCA (original + copie), asigurarea casco (doar copie), chitanta pt Rovinieta (original).
    Nu va speriati de politisti, dar nici nu va certati cu ei! Prevederea referitoare la prezentarea imediata la politie, desi inscrisa in lege, nu are asociata nici o sanctiune. Doar depasirea termenului de 48 de ore se sanctioneaza cu amenda si suspendarea permisului. Majoritatea politistilor va vor sanctiona exemplar daca faceti scandal in sectia de politie, asa ca pastrati-va calmul si veti putea scapa mai usor.
    Ce acte trebuie sa primiti de la politisti:
    - in caz de accident in trafic sau static, dar cu autor cunoscut: un exemplar din procesul verbal; plus, in caz ca sunteti nevinovat: copie dupa asigurarea si talonul auto vinovat.
    - in caz de avarie constatata in parcare sau cu autor necunoscut: autorizatie de reparatie si anexa 2 (o scrisoare catre asigurator); anexa 2 poate lipsi, daca politistul scrie continutul ei pe verso-ul autorizatiei de reparatie si stampileaza si pe verso.
    - in caz de furt solicitati o hartiuta care sa indice inregistrarea plangerii dvs. (ajunge o tidula cu stampila si numarul de inregistrare). Sectiile de politie vor elibera destul de greu aceasta hartie, dar au acesta obligatie legala, asa ca daca insistati o veti obtine. Este foarte utila pentru a demonstra asiguratorului ca ati efectuat demersurile necesare pentru prinderea faptasului si ventuala recuperare a pagubelor.
    Cereti sa se inscrie atent toate daunele constatate pe auto (cele care se vad).
    6. prezentati-va cat mai repede posibil la departamentul constatari al asiguratorului sau, daca nu este posibil, luati legatura cu asiguratorul (telefon/ fax/ email). Termenul limita este prevazut in polita: 24/ 48/ 72 ore de la eveniment. Atentie! In cazul depasirii acestui termen, asiguratorul poate refuza despagubirea.
    Este bina sa aveti la dvs.: cartea de identitate a dvs.(original), permisul de conducere (original), talonul masinii (original), cartea de identitate a masinii (cel putin copie), asigurarea RCA (original), asigurarea casco (original, impreuna cu dovezile de plata a ratelor), actele obtinute de la politie (original), delegatie de la firma proprietara a masinii (pentru masinile de firma) sau imputernicire notariala de la proprietarul persoana fizica. La asigurator trebuie sa se prezinte soferul auto asigurat casco ce a fost implicat in eveniment, insotit de proprietar (sau cu delegatie/ imputernicire)
    Ce trebuie sa primiti de la asigurator:
    - deviz constatator in care se inscriu componentele de reparat/ inlocuit, parafa si semnatura agentului constatator, lista service-urilor agreate.
    7. mergeti la un service auto (preferabil, unul dintre cele agreate) pentru a programa reparatia auto.
    8. efectuati reparatia
    9. completati dosarul de despagubire cu documentele solicitate de asigurator
    10. recuperati-va masina reparata
    11. daca este cazul, recuperati-va banii de la asigurator

    In caz de furt partial, despagubirea se va putea face doar dupa ce primiti de la politie o scrisoare in care se indica negasirea faptasilor (scrisoarea se primeste in termen de aprox 2 - 5 saptamani de la depunerea plangerii)

    Cazurile de avarie totala si furt total vor fi dezbatute separat mai jos (vezi pct. 11 si 12)

    9. Cum platesc asiguratorii reparatiile la auto?
    Daca mergeti la un service care nu este agreat de asigurator, aveti o singura optiune: platiti dvs. toata reparatie, depuneti toata documentatia necesara la asigurator si va primiti banii inapoi de la aceste (de regula, termenul de plata este prevazut in contract si curge din momentul in care ati completat dosarul cu toate documentele necesare).
    Daca alegeti un service agreat (cu decontare directa), trebuie sa stiti ca exista mai multe feluri de decontare directa:
    - cu accept de plata,
    - fara accept de plata.

    In cazul decontarii directe cu accept de plata, dupa efectuarea reparatiei, service-ul va trimite care asigurator (pe fax sau prin intermediul dvs.) devizul de reparatie si factura fiscala. Asiguratorul le va analiza si va comunica acceptul de plata intr-un termen prevazut in polita (de regula 3-5 lucratoare). Dupa ce primeste acceptul de plata al asiguratorului (prin fax sau prin intermediul dvs.), sevice-ul va elibereaza masina. Inainte de asta, asiguratorul are dreptul si va poate solicita sa platiti: fransiza aplicabila si/sau ratele care au mai ramas de plata in polita si/sau prima suplimentara de reintregire a sumei asigurate (vezi pct. 10) si/sau cheltuielile de reparatie nerecunoscute si neacceptate la plata.
    In cazul decontarii directe fara accept de plata, dupa efectuarea reparatiei, service-ul va va elibera masina imediat. Inainte de asta, asiguratorul are dreptul si va poate solicita sa platiti: fransiza aplicabila si/sau ratele care au mai ramas de plata in polita si/sau prima suplimentara de reintregire a sumei asigurate (vezi pct. 10).
    In oricare varianta de decontare, aveti posibilitatea sa platiti direct dvs., urmand sa va recuperati banii de la asigurator, integral sau partial.

    Sfat util: existenta decontarii directe fara accept de plata reprezinta un avantaj important in favoarea unei societati de asigurare care ofera asa ceva; va poate scuti de timp pierdut si zile in plus fara masina.

    Piesele avariate si inlocuite pe casco intra in proprietatea asiguratorului casco. Acesta are dreptul legal sa ceara service-ului sa i le inmaneze sau poate lasa service-ul sa le arunce sau sa le lase clientului.

    !Atentie. Evitati asiguratorii cu probleme financiare! Daca o oferta suna prea bine ca sa fie adevarata (este neasteptat de ieftina) atunci ea este probabil o (semi-)pacaleala (ca sa nu spun teapa). Ganditi-va ca pentru a vinde mai ieftin, un asigurator are urmatoarele optiuni:
    - sa aiba mai putini agenti constatatori decat necesar (= cozi si nervi)
    - sa aiba mai putini angajati la evaluarea dosarelor de dauna (= timp pierdut)
    - sa lucreze cu service-uri ieftine (lucrari de mantuiala si nervi pe masura)
    - sa nu recunoasca nici o cheltuiala de reparatie care nu e strict necesara (bani in plus de platit in caz de dauna)
    - sa nu se reasigure corespunzator (risc suplimentar asumat de dvs. in caz de faliment al societatii de asigurari)
    - sa nu plateasca la timp (alt timp pierdut si nervi pe masura)
    - sa va plimbe pe drumuri intre service si constatatori
    - sa vanda asigurari sub costul lor real (banii astfel incasati nu ajung pentru plata despagubirilor estimate, astfel ca in mod evident apar platile amanate nejustificat sau refuzate pe motive penibile)
    Ganditi-va bine! Cautati un cost bun pentru asigurarea dvs., dar urmariti si ce vi se ofera de banii cheltuiti, asigurati-va pe cat posibil ca asiguratorul ales este bun platnic. Informatii foarte utile in acest sens puteti afla de la service (reprezentanta sau unde obisnuiti sa va reparati masina): intrebati-i pe ei cu ce asiguratori au decontare directa, care dintre ei raspunde mai rapid la avizarile de plata, pe dosarele cui masinile se elibereaza mai repede etc.

    10. Ce este si de ce trebuie platita prima suplimentara pentru reintregirea sumei asigurate?
    Asiguratorul se angajeaza prin polita casco sa va despagubeasca in limita sumei asigurate. Asta inseamna ca indiferent de numarul de daune si de valoarea lor, el nu va plati in total mai mult decat suma asigurata inscrisa in polita.
    Atunci cand va plateste prima dauna, asiguratorul reduce suma asigurata cu valoarea daunei platite. De ex, la o SA de 10.000 euro, dupa plata unei daune de 1.000 euro, suma asigurata devine 9.000 euro. Cum valoarea evaluata a masinii ramane de 10.000 euro, aceasta inseamna ca mai departe ea este subasigurata cu 10%. Aceasta inseamna ca la a 2-a dauna, in cazul exemplului dat, asiguratorul va plati doar 90% din valoarea daunei. Pentru a ne proteja de aceasta situatie, asiguratorul ne ofera posibilitatea ca, dupa fiecare dauna, sa reintregim SA. In exemplul dat, asiguratul va plati o prima suplimentara calculata astfel:
    prima suplimentara = dauna platita * cota de prima inscrisa in polita * (nr. de luni ramase din polita / 12).
    Daca vreti, aceasta reprezinta de fapt o minipolita casco pentru partea de masina proaspat reparata pe perioada ramasa din valabilitatea politei initiale.
    Unii asiguratori va obliga sa reintregiti suma asiguratoare inainte de a va plati dauna (cea care a generat reducerea SA), altii va obliga sa reintregiti SA la deschiderea dosarului de dauna pentru dauna urmatoare celei care a generat reducerea SA, altii va ofera optiunea de a reintregi sau nu suma asigurata, dupa propria preferinta.
    Anumiti asiguratori va ofera posibilitatea de a achizitiona la incheierea politei, contra unui cost suplimentar, o clauza de reintregire automata a sumei asigurate. Astfel, veti plati initial a anumita suma, iar pe parcursul politei, in caz de dauna, nu veti mai plati prime suplimentare, suma asigurata reintregindu-se automat.
    Sfatul meu este sa reintregiti mereu suma asigurata sau sa achizitionati clauza optionala de la inceput, dupa caz.

    11. Cand e avarie totala si ce e de facut?
    Avaria totala este atunci cand masina nu mai poate fi reparata (in conditiile de securitate specificate de producator, acest lucru se stabiliste pe baza de expertiza tehnica autorizata) sau cand reparatia costa mai mult decat (suma asigurata - fransiza aplicabila)
    Avaria totala este stabilita si hotarata de catre asigurator, in baza documentatiei la dosar. Dvs. duceti masina in service autorizat, acestia evalueaza tehnic epava (ceea ce a mai ramas din masina) si va ofera unul din cele 2 raspunsuri posibile:
    - epava nu poate fi reparata, raspuns insotit de memoriu tehnic semnat si stampilat.
    - epava poate fi reparata, raspuns insotit de deviz provizoriu de reparatie, semnat si stampilat.
    In caz de avarie totala, asiguratorul este obligat sa plateasca o suma obtinuta prin scaderea din SA a:
    - fransizei, daca exista;
    - valorii ratelor ramase de achitat;
    - valorii epavei.
    Majoritatea asiguratorilor va vor propune ei o suma pentru epava (de regula 15 - 30% din SA). Ceea ce trebuie sa stiti este ca NU sunteti obligati sa acceptati propunerea lor. Faceti acest lucru doar daca va convine suma propusa.
    In cazul in care refuzati propunerea asiguratorului:
    - puteti negocia cu el aceasta valoare, sau
    - aveti obligatia sa cautati sa valorificati cat mai bine epava. Aceasta inseamna ca veti cere oferte de la 2-3 cimitire de masini pentru preluarea epavei, veti cere oferta de la Remat (fier vechi), veti da anunt in ziar si veti nota ofertele primite intr-un termen rezonabil (2-4 saptamani). Cu toate aceste valori, va veti adresa asiguratorului si ii veti da acestuia posibilitatea sa aleaga. Daca acesta refuza oficial oricare dintre ofertele primite de dvs. si nu negociaza cu dvs. valoarea epavei, valorificati epava la cel mai bun pret oferit si cereti asiguratorului sa va despagubeasca diferenta pana la SA. Asiguratorii stiu ca in instanta, intr-un astfel de caz vor pierde in 95% din cazuri. Statistic vorbind, se ajunge in instanta in mai putin de 0,2% din cazurile de dauna totala.
    In cele mai multe cazuri, agentii constatatori ai asiguratorului va vor indica o persoana careia sa-i vindeti epava si va vor indica si pretul tranzactiei. Dupa efectuarea tranzactiei, asiguratorul va va plati suma rezultata din calculul prezentat mai sus.

    12. Ce e de facut in caz de furt total?
    - Anuntati in cel mai scurt timp posibil unitatea de politie in raza careia ati constatat dispariatia automobilului.
    - Depuneti plangere si cereti numar de inregistrare al cererii. NU scriteti declaratia la dictarea politistului, scrieti cu cuvintele dvs, cat mai detaliat, faptele asa cum s-au intamplat si cum le-ati constatat dvs. NU plecati din unitatea de politie fara acest numar de inregistrare.
    - Anuntati in cel mai scurt timp posibil asiguratorul. Folositi in acest sens fax, email, mesaj pe robot telefonic, orice metoda este utila si necesara.
    - Asigurati-va ca detineti in original: toate cheile masinii, toate telecomenzile alarmei, cartea de identitate a masinii.
    - La asigurator se va prezenta proprietarul masinii furate, un imputernicit al acestuia sau delegatul firmei (dupa caz).
    - Dupa cca. 2 luni de la eveniment, societatea de asigurari va transmite (prin intermediul dvs.) o solicitare oficiala de informare din partea politiei privind situatia dosarului de investigatie.
    - Dupa cca. 3 luni de la eveniment, polita va emite un raspuns oficial ca dosarul nu este rezolvat (evident, doar daca nu s-a intamplat contrariul) si faptasul nu a fost identificat, raspuns care va ajunge tot prin grija dvs. la asigurator.
    - Asiguratorul va va plati suma rezultata din scaderea din SA a fransizei aplicabile si a ratelor ramase de achitat in polita.

    13. Cum se combina casco cu asigurarea RCA?
    Atunci cand masina dvs. este avariata intr-un accident, dar vinovat este alt sofer, va aflati in fata unei alternative:
    - reparati masina pe asigurarea obligatorie RCA a vinovatului;
    - reparati masina pe casco-ul dvs.
    Daca alegeti sa reparati masina pe RCA-ul vinovatului, trebuie sa urmati pasii prezentati la pct. 8, cu precizarea ca in loc sa va adresati asiguratorului casco, va veti adresa asiguratorului RCA al vinovatului.
    Daca alegeti sa folositi casco-ul, veti urma exact pasii indicati la pct. 8, urmand ca asiguratorul dvs. casco sa se ocupe de toate formalitatile de recuperare a banilor de la asiguratorul RCA (acest demers este denumit regres).
    Trebuie sa stiti insa ca majoritatea asiguratorilor va vor considera intreaga dauna in sarcina dvs. (la calculul primei din anul urmator si in ceea ce priveste reintregirea sumei asigurate), indiferent de suma recuperata de la asiguratorul RCA. Sunt si asiguratori care fac exceptie de la aceasta regula si va vor considera dauna proprie doar partea de suma nerecuperata de la asiguratorul RCA.
    Daca veti folosi casco veti beneficia de toate avantejele politei (decontare directa, service-uri mai bune, viteza mai mare de procesare a dosarului).
    Daca veti repara pe RCA, trebuie sa va asteptati la urmatoarele:
    - service-urile agreate (cele unde exista decontare directa) sunt ieftine si slab-mediu calitative
    - dosarele de dauna se proceseaza mai greoi decat cele casco
    - in cazul in care alegeti sa nu folositi service-urile agreate, va ramane doar optiunea sa va platiti singur reparatia, urmand sa va recuperati partial dauna. Partial, deoarece pe RCA: se tine cont de uzura masinii (in functie de varsta, se aplica un coeficient de reducere asupra sumei despagubite), manopera este despagubita doar la tariful orar mai mic al service-urilor agreate, orice reparatie si consumabile/ accesorii ce nu erau strict necesare nu sunt despagubite (de ex. lichidul din instalatia de racire trebuie recuperat integral in caz de interventie asupra ei si nu va fi despagubit deloc).

    14. Alte informatii utile
    a. Reclamarea constatarii facute de un inspector de daune va fi adresata:
    - directorului departamentului de daune al asiguratorului respectiv,
    - directorului general al asiguratorului respectiv,
    - Comisiei de Supravaghere a Asigurarilor (CSA)
    - Oficiului pentru Protectia Consumatorilor (OPC), apelabil numai de catre persoanele fizice
    b. Expertii tehnici. Acestia sunt persoane calificate si atestate sa expertizeze tehnic autovehicole. Ei pot evalua: starea tehnica a autoturismului, inainte si dupa accident, reparatiile de efectuat, posibilitatea ca autoturismul reparat sa prezinte siguranta in circulatie etc. Sunt foarte putini la nivel de tara, cred ca 2-3 in fiecare judet si destul de greu de gasit. Pentru a gasi un expert tehnic trebuie procedat astfel: in fiecare judet exista o brigada de politisti de la circulatie (4-5 oameni cu experienta) care se ocupa de accidentele grave; se intreaba un politist de circulatie mai in varsta si mai in grad despre brigada respectiva, iar de la ei se afla cine sunt si cum se ajunge la expertii tehnici din judetul respectiv. Expertizele lor sunt recunoscute de catre instanta si pot fi folosite intr-un eventual proces cu asiguratorul.

    Acest ghid doreste sa va ofere raspunsuri la cele mai importante intrebari referitoare la polita casco si va fi completat si actualizat conform observatiilor / cererilor vostre.


    Sursa :www.reno.ro
    Pentru a evita imposibilitatea resetarii parolei pe forum, userii cu adresa de @yahoo.com sunt rugati sa activeze o alta adresa de mail, diferita de @yahoo.com.
Working...
X
Anulare DPF
Politica de Securitate Google