Easy-R a.k.a. JS3

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Va spun sincer ca am urmarit destul de multe dintre discutiile voastre dar nu pe toate incat sa fiu sigur ca nu s-a raspuns deja la urmatoarea intrebare:
    - Ce stimuli fizici monitorizeaza "robotul" de pe Easy-R pentru a determina când "a prins" ambreiajul, care este punctul de lucru al acestuia?

    De ce întreb asta? Se spune prin anumite teorii că "ce nu masori, nu poti controla". Si pare evident de ce este adevarat.
    Omul la volan simte mai multi parametri fizici care ii spun cand a nimerit: la turometru nu se mai uita nimeni, doar la scoala de soferi, dar aude zgomotul produs de motor, simte vibratiile in anumite componente din cabina si simte dupa primii cm urniti din loc daca motorul trage sau aluneca prea mult. Vibratiile sunt printre parametrii fizici pe care omul ii masoara si ii controleaza, piciorul de pe acceleratie cautand sa mareasca turatia pana la minimizarea lor.

    Are si robotul de pe Easy-R un algoritm cel putin la fel de complex? In cazul omului, parametrii de temperatura nu intra in procesul de ambreiere. Omul nu simte si nu ii pasa. Daca metalul este la 0 C sau la 30 C, avand diferite proprietati mecanice, omului nu-i pasa. Omul se uita doar la parametrii mai sus mentionati. Daca robotul se uita la alti parametri mecanici, acestia pot fi influentati de conditiile aerului, temperatura, umiditate, presiune atmosferica. Daca si robotul s-ar uita si ar masura vibratiile, le-ar controla si minimiza.

    Comment


    • Originally posted by gecmc94 View Post
      Poate ca da, poate ca nu. Daca este adevarat ca subsistemul de ambreiaj este la fel ca la manuala, aparand in plus doar actuatoarele de la robotizata, atunci ceva ce face omul si nu face robotul ajuta la curatarea acestui subsistem. Ce face omul la manuala? Mai schimba gresit cate o data, mai tureaza la semafor, mai subtureaza intr-un viraj si atunci calca putin ambreiajul dar si mareste turatiile prin accelerare usoara. Poate aceste imperfectiuni la pedale ale omului ajuta.
      Imi place cum gandesti sistemul mecanic. Ce face omul si nu face "masina" .Aici trebuie cautat . "Masina" este foarte precisa dar lipsita de inteligenta , masina prelucreaza dar nu interpreteaza . Omului putin ii pasa de elemente precum algoritm , turatie , temperatura , timp de ambreiaj, etc. Omul reactioneaza promt si aproape automat , simte ca incep trepidatiile la ambreiere , atunci debreiaza putin , accelereaza ceva mai mult si ... voila ! Eiiii , pentru o masina ( folosesc termenul generic) pentru a obtine rezultate constant bune este nevoie in primul rand de materiale si componente cu comportament constant in diferite situatii variabile ( ex. temperatura , umiditate , durata de utilizare , etc.). Mai pe scurt sa se comporte identic si la zero grade dar si la 160 grade , si dupa 2 secunde de functionare si dupa doua zile de functionare continua . Conditiile fiind asigurate , softistii impreuna cu inginerii vor stabili algoritmurile de ambreiere/debreiere optime .
      Dar din constatarile mele, veriga slaba este ansamblul mecanic care nu poate asigura repetitivitatea in toate situatiile de functionare curenta. Nu cred ca softistii cutiei sunt de vina , ei au incercat , inclusiv printr-un update de soft sa anticipeze plaja mai larga de specificitati ale cutiei.

      Comment


      • Pentru ca ati intrebat ce face omul la plecarea de pe loc si nu face calculatorul cutiei? Omul accelereaza usor pana pe la 1200-1300 rpm. Cutia nu accelereaza decat pana la maxim 1000 rpm. Daca ar accelera mai mult si ar cupla ambreiajul mai lent (ca sa nu demareze masina prea in forta) trepidatiile ar disparea. Eu raman de parare ca softistii cutiei ori nu sunt soferi, ori nu au condus o cutie manuala niciodata.

        Comment


        • Relatia om-masina este un subiect amplu de discutat. Deocamdata cred ca trebuie sa ajuti masina ca si ea sa te ajute. In viitor vom mai vedea ce va fi.

          Am dat un like postului colegului georgstelsib . Am mai spus: softul, hard-ul si mecanica nu prea se pupa la JS3. Dar e adevarat ca aici intervine si facorul uman.

          Si evident intrebarea cat este vina masinii si cat a omului. Si mai ales cat este dispus omul sa cedeze si sa "plateasca" masinariei.

          Raman la parea ca Easy-rul a fost un pas inainte facut de Dacia.
          Last edited by Gil26; 7 January 2019, 19:59.

          Comment


          • Pai si daca te apuci sa schimbi manual, ca sa nu faca urat, de ce sa mai dai bani in plus pe easy-r?
            Un om inteligent nu va fi niciodata rau. Rautatea se naste din prostie, inferioritate si frustrare.

            Comment


            • Originally posted by nickey1982 View Post
              Pentru ca ati intrebat ce face omul la plecarea de pe loc si nu face calculatorul cutiei? Omul accelereaza usor pana pe la 1200-1300 rpm. Cutia nu accelereaza decat pana la maxim 1000 rpm. Daca ar accelera mai mult si ar cupla ambreiajul mai lent (ca sa nu demareze masina prea in forta) trepidatiile ar disparea. Eu raman de parare ca softistii cutiei ori nu sunt soferi, ori nu au condus o cutie manuala niciodata.
              Cuplul de 140 N/m al motorului de 0.9 permite ambreierea corecta si rapida si la turatia de 1000 ture/min . Problema este ca ferodourile nu-si pastreaza coeficientul de frecare la temperaturi diferite respectiv la rece pentru cca.2-3 minute( in continuare merge frumos). De aici apare problema . Cresterea turatiei si a timpului de ambreiere ar elimina vibratiile , dar cu ce costuri ? Ceea ce nu ne-ar placea ar fi "hiatusul" la schimbarea vitezelor pe care-l incrimineaza foarte multi dintre noi . Ne deranjeaza cand cutia decupleaza motorul si apare lipsa de cuplu la roti , acea pauza ni se pare mare ( mai ales la deal) iar uzarea discului ar fi nesemnificativa. Compromisul a fost foarte bine analizat , prelungirea timpului de debreiere/ambreiere contra vitezei de schimbare a treptelor . Este un compromis . Dupa mine ar fi trebuit sa aleaga un alt tip de disc de ambreiaj cu un alt comportament , adica mult mai constant in exploatari diverse , sa nu fie nevoie de prelungirea timpului de ambreiere . Oare exista un astfel de material si daca exista de ce nu-l folosesc? Chiar cu un cost suplimentar . Inginerii Renault n-au inteles diferenta de comportament dintre om si masina . Diferenta aceasta trebuia suplinita printr-o difderenta de calitate a ferodourilor . Pare a fi simplu , nu?
              Last edited by georgstelsib; 7 January 2019, 21:38.

              Comment


              • Originally posted by mumus View Post
                Pai si daca te apuci sa schimbi manual, ca sa nu faca urat, de ce sa mai dai bani in plus pe easy-r?
                Era vorba doar de pornirea de pe loc doar cvasipermanent si doar pentru scurt timp . Daca 0,0001% din timpul de functionare normala este determinant intr-adevar ,trebuie sa-ti iei o cutie manuala .

                Comment


                • Eu m-am referit la accelerarare la 1200 rpm si marirea timpului de ambreiere, doar la precarea de pe loc, in treapta intai. In rest schimba bine, in treptele superioare. Oare nu se gaseste nimeni care face tunning, sa poata modifica softul cutiei de viteze?

                  Comment


                  • La softul cutiei au lucrat echipe intregi de specialisti . O modificare aparent simpla are in spate multe ore si chiar zile de munca a unor oameni supraspecializati.

                    Comment


                    • Muncă corectată, de cele mai multe ori din pix de un contabil (reduceri de costuri) sau în cazul ansamblului H4B+JS3 de normele de poluare ce trebuie respectate.
                      Pentru H4B(0,9 TCe) datu' cu părerea (mai ales cand nu ai toate datele) e sport național - Do not feed the trolls.

                      Comment


                      • Din pacate cam asa se intampla . Munca unor echipe intregi este anulata de pixul unui functionar decident.
                        Last edited by 77sky; 8 January 2019, 09:59.

                        Comment


                        • Originally posted by mumus View Post
                          Pai si daca te apuci sa schimbi manual, ca sa nu faca urat, de ce sa mai dai bani in plus pe easy-r?
                          Chiar si cand se schimba in M merita cei 500 euro in plus. Schimbarea treptelor se face extrem de comod si rapid doar cu un usor impuls aplicat manetei. In plus nici macar nu mai ai grija retrogradarii pentru ca se ocupa singura de asta. In aproape orice situatie si pentru imensa majoritate a soferilor obisnuiti schimbarea treptelor la Easy-R se face mai comod si mai rapid, indiferent daca este in D sau M, decat la cutia manuala.

                          Comment


                          • Originally posted by gabrieln1960 View Post

                            Chiar si cand se schimba in M merita cei 500 euro in plus. Schimbarea treptelor se face extrem de comod si rapid doar cu un usor impuls aplicat manetei. In plus nici macar nu mai ai grija retrogradarii pentru ca se ocupa singura de asta. In aproape orice situatie si pentru imensa majoritate a soferilor obisnuiti schimbarea treptelor la Easy-R se face mai comod si mai rapid, indiferent daca este in D sau M, decat la cutia manuala.
                            Sincer nu mi se pare normal sa dai bani pe o cutie automata și sa schimbi manual. Daca e automata pai atunci sa schimbe automat. Nu sa stau eu sa o "gadil" ca sa nu faca diferite probleme.

                            Comment


                            • Eu nu am pus in discutie "gadilatul" pentru evitarea problemelor pentru ca, cel putin pana acum, nu am avut. Afirm doar ca in exploatarea masinii pana si modul M este mai confortabil si mai rapid decat la o manuala si merita diferenta de pret, cel putin din punctul meu de vedere. Din moment ce exista si aceasta optiune, nu vad niciun motiv sa nu o o folosesc, macar din cand in cand. Este doar parerea mea personala si nimic mai mult.

                              Comment


                              • Dai bani dar nu pe o cutie automata la Dacia ci pe una pilotata, robotizata, semi-automata, .... sunt diferite denumiri pentru acest produs. Nu este corect sa ai impresia ca ai cumparat o cutie automata.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                Anulare DPF
                                Politica de Securitate Google