Despre RODAJ

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Despre RODAJ

    DESPRE Rodaj


    Am auzit că rodajul se face doar pe benzina și așa l-am făcut, nu am comutat pe GPL
    Manualul de utilizare nu specifică așa ceva.
    Manualul specifică doar că:
    - până la 1.000 km, nu depăşiţi 130 km/h în ultimul raport de viteză sau 3.000 - 3.500 rpm.
    - abia după aproximativ 3.000 km îşi va demonstra vehiculul dumneavoastră întreaga performanţă.
    Chiar nu e nevoie să faci "rodajul" doar pe Benzină. Astea-s niște legende inventate de "specialiști" ca să se dea și ei importanți și să se simtă ascultați…
    Poți rula pe GPL încă de când ridici mașina, poți rula cum vrei tu, motorul nu va avea de suferit dacă va rula toată viața lui pe GPL.
    Asta e valabil pentru cei care aveți motoare bifuel - cu GPL din fabrică (în cazul Logan/Sandero III/Jogger = 1.0 ECO-G 100).
    Pentru cei care ați cumpărat motoare fără GPL din fabrică atunci situația se schimbă și e FOARTE important să rulați mai mult timp pe Benzină, pentru că un motor ne-pregătit pentru GPL se va uza mai repede - din această cauză se recomandă montarea de GPL after-market DUPĂ ce mașina a rulat ceva timp EXCLUSIV pe Benzină.

    Mai se face rodaj la motoare? Am auzit că sunt rodate chimic în fabrică!
    1. Da, încă există rodaj. Mereu a existat. Și va fi mereu, cât timp vor exista motoare termice.

    2. Nu, în fabrică nu se face rodaj, nici chimic sau de alt fel - se face doar un test de funcționare și mașina nu parcurge decât câțiva km până ajunge pe mâna clientului (de obicei 5-10km, nu e ceva fix).

    3. Deci clientul final ÎNTOTDEAUNA face rodajul motorului.

    4. Rodajul nu e nimic special:
    - doar rulezi normal cu mașina;
    - nu depășești 130 km/h în treapta 6 sau în restul treptelor nu depășești 3.000 - 3.500 rpm - adică conduci mai ușurel, nu te dai la motor…;
    - fără curse, raliuri, liniuțe…;
    - pe trasee cât mai variate DACĂ POȚI, dar dacă faci navetă din prima zi…, aia e…, nu te omoară nimeni… - adică preferabil este să conduci cu o variație de turație cât mai mare, nu stai cu orele pe aceiași viteză/turație, constant…

    Cât durează de fapt rodajul?
    Uzura inițială a motorului, adică formarea lui, adică într-un cuvânt - rodajul - se termină în general la motoarele termice undeva pe la 15.000 km - abia atunci încep să dispară din ulei elementele metalice și non-metalice care se "desprind" de pe toate piesele atinse de uleiul care circulă prin motor.

    În timpul rodajului trebuie schimbat uleiul?
    Pe vremea uleiurilor minerale și a motoarelor fabricate cu o precizie redusă (secolul 19-20), da, cam trebuia schimbat uleiul în timpul celor 15.000 km de rodaj.
    În secolul 21 precizia foarte mare de prelucrare a metalelor și uleiurile sintetice fac schimbul de ulei în timpul celor 15.000 km de rodaj doar opțional.
    Dacă doriți să schimbați uleiul în timpul rodajului el se schimbă de 2 ori:
    1. la primii 3.500 km;
    2. apoi la primii 7.000 km;
    - în ambele cazuri NU este nevoie să se schimbe și filtrul de ulei;
    După care de obicei urmează revizia anuală (pentru că în Europa rulajul mediu anual al unei mașini de familie(2) e de aprox. 12.000 km) sau cea de 6 luni (sau 15.000 km) pentru mașinile cu rulaj comercial(1) (taxi, ridesharing, food delivery, etc.) - prima revizie unde se schimbă oficial uleiul din motor.
    Abia după prima revizie - deci după cei 15.000 km de rodaj - se poate lua uleiul din motor proaspăt schimbat ca referință pentru o comparație ulterioară pentru a observa uzura în timp a motorului.
    În nici un caz nu se iau mostre de referință pentru viitor din uleiul folosit pentru rodaj (primii 15.000 km) pentru că acesta va fi contaminat și nu poate constitui o linie de bază pentru comparații.
    De asemenea, în nici un caz nu se schimbă gradul și specificația uleiului în timpul rodajului (primii 15.000 km) ci DOAR DUPĂ TERMINAREA RODAJULUI, orice comparație între calitățile uleiului de rodaj și cel de după rodaj duce la concluzii FOARTE GREȘITE - pentru că veți compara un ulei contaminat cu unul care nu va mai avea acel gen de contaminare decât atunci când motorul se va uza grav sau va fi defect…
    Adică dacă faceți rodajul cu 0W20 RN17FE și apoi puneți 5W30 RN17 și le comparați în analize de laborator, cel folosit la rodaj va fi considerat un ulei oribil, pe când cel de după va fi considerat ca unul excelent - și VEȚI GREȘI, ambele uleiuri având calități excelente, nici unul nu este mai bun ca altul în protecția motorului, diferența dintre ele fiind că 0W20 RN17FE este mai potrivit în rulaj preponderent urban(1) în timp ce 5W30 RN17 este mai potrivit în rulaj preponderent extraurban(2).
    (1) viteză medie anuală mai mică de 30 km/h;
    (2) viteză medie anuală mai mare de 30 km/h;​


    În nici un caz cei care au mașini fabricate din 2024 încoace și care au specificat în Fișa de Întreținere uleiul 0W20 RN17FE nu vor schimba cu 5W30 RN17 pentru că ei au motoare diferite (Euro6e) de cele vândute în perioada 2020-2023 (Euro6d) - doar cele Euro6d pot trece oricând după un ulei pe altul - cele Euro6e pot folosi doar 0W20 RN17FE.

    Așa cum cele fabricate după 1 Ian 2026 vor folosi probabil doar 0W16 și nu vor putea comuta pe alt grad sau altă specificație.​
    Logan III Comfort ECO-G 100, Iulie 2021, Bleu Iron, 16" Amaris, MediaNav, P. sc. încălzite+Climă, P. Comfort, P. Parking 2, volan piele, geam. el. sp.
Working...
X
Anulare DPF
Politica de Securitate Google