Viata turbinelor diesel- idei, mituri, sfaturi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Viata turbinelor diesel- idei, mituri, sfaturi

    Deschid acest mic topic pentru a raspunde unor intrebari ale unora si pentru a risipi unele mituri.Desi poate veti gasi si topicuri pe alte site-uri de genul "nu dati talpa sub xxx rpm" aici voi discuta de o utilizare a turbinelor normala. Desi unele din aceste mici "reguli" ( desi reguli e prea mult spus - sfaturi mai bine) se pot aplica si la motoarele pe benzina as dori sa ma axez pe motoarele diesel.

    Acum ca am prezentat motoarele in mare hai sa vorbim un pic de cum sa utilizam aceste motoare. Ma voi referi la motoarele dci in general.
    Unul din miturile cele mai intalnite este: "turbina este un element nefiabil care se strica pe la 100k km si costa aprox 2000euro". Partial adevarat, adica da costa aprox 2.000 euro, insa daca este folosita si tratata cum trebuie poate tine mult. Am "vazut si turbine la masini cu 400k km si ... fie vorba intre noi sunt gandite pentru mult mai mult.

    In principal turbinele crapa din cauza surge-urilor si depunerilor de funingine ( pe paleti) care dezechilibreaza ansamblu. De asemenea nu trebuie ignorate depunerile pe vane care pot bloca functionarea lor cauzand suprapresiune sau subpresiune.

    Funinginea: ... de unde apare? sau mai bine zis din ce cauze? Pai ar fi doua principale:
    - mersul batraneste, mers subturat, chiar mers constant subturat)
    - motorina proasta.... la asta nu prea avem ce face decat aditivi, rugaciuni. Ma refer aici la motorina care se gaseste la noi si nu la cea de locomotiva.
    - o alta cauza ar fi un chiptunning fortat dar deja e altceva aici la mijloc.

    De asemenea la partea de intretinere ar trebui evitate surge-urile si racirea turbinei.
    Surge-ul apare cand esti subturat (1000 - 1800 rpm) si calci LA MAXIM pedala de acceleratie si o mentii macar juma de secunda. Socul pe partea de compresor poate in timp sa subrezeasca fie axul turbinei fie sa rupa paleti. O turbina are mii de rpm (5000?) la ralanti si poate atinge 160.000 - 180.000 rpm in sarcina maxima. Ganditi-va cand se rupe axul la 100.000+ RPM ce se intampla!
    De fiecare data cand supunem la o incalzire ( folosire) ea trebuie racita GRADUAL la loc pentu a nu avea probleme cu depuneri pe circuitul de ungere ce duc la neungere pe viitor si .. blocarea ei. Prin incalzire se intelege mersul in sarcina a turbinei, forje gen liniute. Prin racire GRADUALA se va intelege lasarea motorului dupa un mers in sarcina aproximativ 1-2minute motorul la relanti sa se raceasca, astfel turbina e racita de gazele iesite din motor. Nu e recomandat oprirea imediata a motorului. Aceasta se va raci fortat si ... nu ii va face bine deloc.

    Pe scurt sfaturile ar fi:
    - dupa pornire lasati momtorul 30 - 45 secunde ( vara) - 2 minute iarna sa se incalzeasca
    - nu mergeti subturat
    - dupa un mers in sarcina lasati turbina sa se raceasca ( motor la relanti 1-2 minute)
    - filtrul de aer imbacsit are acelasi efect ba mai mult compresorul trage ulei de la epurator, deci schimbati filtrele de aer ori de cite ori este nevoie

    uite aici cum functioneaza o turbina cu geometrie variabila.

    Sper sa gasiti acest topic folositor.
    Nu imi asum nici un merit asupra acestor idei, si va rog sa le completati in cunostinta de cauza.
    Surse de inspiratie ( si nu plagiatura)
    - clubopel.com

    Acest topic este deschis tuturor celor care au informatii despre cum se intretine o turbina, cum se exploateaza, ce se strica si cum se repara.
    In acest topic nu se discuta problemele pe care le aveti cu turbina.

    Iar acesta este postul unui tip care lucreaza cu turbine:
    CITAT :
    Citeva idei despre turbine, ca vad zilnic la munca destule si destul de des vad si cu ce defecte s-au intors de la clienti, majoritatea din cauza exploatarii.
    Una din cauzele din care pica turbo ajuns in overspeed, turatie prea mare. Cauza pentru variantele cu intercooler poate sa fie pompa de vacum care controleaza turbina daca s-a stricat, sanatate asta e, daca calculatorul e suficient de destept se prinde si opreste toata jucaria daca nu....Mai sunt doua cauze posibile valabile pentru toate tipurile de turbo, tin mai mult de intretinerea masinii eventuale tevi sparte intre compresor si motor atunci injectoare nu ajunge suficient aer si calculatorul reactioneaza, cere in permanenta mai mult. ghinion cel mai probabil va crapa roata compresor, acelasi efect poate sa fie si de la filtrul de aer infundat atentie deci si cel mai bine schimbat cand recomanda producatorul solutii gen suflat ca merge si asa nu va recomand.
    Chip tuning-ul poate duce rapid la tot la overspeed asa ca .....
    O alta cauza griparea lagarelor aici e destul de simplu schimbat uleiul la timp si preferabi cu cel recomandat de producator, turbocompresor e dezvoltat in paralel cu motorul si in general e studiat sa functioneze in parametri cu un anume tip sau gama de uleiuri.
    Cit despre mersul subturat pentru turocompresoarele cu geometrie variabila este cea mai buna modalitate sa le pui pe butuci, calamina si funinginea ajuta foarte mult la blocarea paletelor. la celelate turbo efectul asupra turbocompresorului e neglijabil eventual pot fi probleme cu catalizatorul....
    Mersul supraturat nu are nici un efect negativ asupra turbocompresorului in functionare , poate sa suporte fara probleme turatii de 150k, singura problema va fi la oprire carterul turbina se va raci mult mai rapid decat motorul de care e prins si e posibil ca in timp sa apara fisuri, deci dupa ce sa mers la peste 4000 rpm in cazul dci-lor cateva ore, e recomandabil sa lasati motorul la relanti 5-10 min. daca ajungi imediat la destinatie, in tara noastra nu cred ca ai prea multe sanse pt asa ceva in general dupa ce mergi la cu acceleratia acolo unde poti... tot trebuie sa intri pe drumuri low speed pana jungi la detinatie
    In rest pentru cei care isi permit suparari , turbo cu geometrie variabila si actuator electronic , nu stiu daca intra pe Renault poate eventual Espace sau Velsatis, atentie la contacte actuator calculator daca se oxideaza si nu mai fac legatura cum trebuie s-ar putea sa inceapa sa functioneze de capul lui.
    La motoarele noi nu mai exista turbo care sa plece dupa o anumita turatie a motorului, functioneaza in continu la o turatie mai mare sau mai mica in functie de necesitile motorului.
    In rest ce pot sa va spun in general daca un turbo nu cade in 3 luni defectul nu e de la producator ci de la intretinere , oricum un turbo trebuie sa te tina ani buni nu 100k kilometri.
    Last edited by andrei; 19 November 2007, 14:59.
    Daca indeplinesti o sarcina prea bine, vei ramane cu ea pe cap, cum ar fi Tutoriale pentru Dacia Logan

  • #2
    Originally posted by crististreulea
    Cit despre mersul subturat pentru turocompresoarele cu geometrie variabila este cea mai buna modalitate sa le pui pe butuci, calamina si funinginea ajuta foarte mult la blocarea paletelor. la celelate turbo efectul asupra turbocompresorului e neglijabil eventual pot fi probleme cu catalizatorul....
    noi avem geo variabila? nu cred... deci => subturat e ok? iar nu cred ...

    oricum in rest totul e bine spus ... incercam sa luam aminte cat mai bine

    Comment


    • #3
      In cartea tehnica se specifica sa nu stai pe loc cu masina sa se incalzeasca, sa pleci imediat dupa pornire. Acum ce sa mai cred?

      Comment


      • #4
        iulian, poti pleca imediat, dar cateva minute sa n-o taplaiesti ca si cand ar fi motorul cald. si da, cristi sterulea zice bine, dupa ce ai ajuns la destinatie, in special dupa condus "sportiv", lasa motorul sa mai merga macar 1 minut inainte sa-l opresti (intimpul asta turbina se invarte lejer, are ungere si racire asigurata de uleiul motorului, pe care daca-l opresti, uleiul se scurge in baie, adio ungere si racire turbina). mersul subturat dauneaza in special la turbo cu geom var, dar nici la alea standard nu ajuta. calamina apare din aceeasi cauza la ambele tipuri de turbine si se depune in acelasi loc (pe turbina "de foc"); daca nu ajunge aer suficient in compresor, acesta absoarbe funingine prin egr si ulei, care se depune pe paleti, dezechilibreaza turbina, forteaza lagarele, adio turbo...din nou streulea are dreptate. iar de omul de la service care a completat, daca si lucreaza dupa cat e de meserias la teorie, atunci pacat ca nu toti mecanicii sunt ca el.
        Democratia nu inseamna ca faci ce vrei, ci ca ai dreptul sa faci ceea ce trebuie.

        Comment


        • #5
          nu am dci deci nu m-a interesat sa citesc tot postul, dar ma opresc la partea cu "costa aprox 2000euro" si tare curios sunt de unde ai scos-o, pai o amarata de turbina la un amarat de dci 2000euro, pai mai bine schimbi motoru cu totu.
          daca e sa cumperi o turbina de la o firma ceva mai bunicica te duce pe la 500E, si aia e aftermarket nu de origine.

          Comment


          • #6
            in cazul loganului nu costa 2000 de euro. doar cateva sute bune (fara adaosul dacia). plus manopera...uite ca te apropii de mie. si sa nu crezi ca renault isi face turbine. tot abb, kkk, garrett, ihi, hks, etc folosesc si producatorii de automobile.
            Democratia nu inseamna ca faci ce vrei, ci ca ai dreptul sa faci ceea ce trebuie.

            Comment


            • #7
              Toate motoarele dCi de pe Logan au turbina cu geometrie fixa.
              Cel mai nou proiect auto din România!
              Foarte curând şi teste cu modele Dacia.

              Comment


              • #8
                O intrebare pt dieselari:
                Am inteles ca loganul dci are turbocompresor, nu turbosuflanta, nu cumva turbocompresorul este antrenat de curea nu de gazele de evacuare?

                Comment


                • #9
                  Turbocompresorul este o forma de compresor a carui roata de compresie este actionata de o turbina ce se roteste in gazele de esapament.
                  Cel mai nou proiect auto din România!
                  Foarte curând şi teste cu modele Dacia.

                  Comment


                  • #10
                    Eu am inteles altfel:
                    turbo suflanta - doua turbine pe acelasi ax una pe circuitul de evacuare si una pe cel de admisie
                    turbocompresor - un compresor pe circuitul de admisie antrenat direct de motor prin intermediul unei curele
                    Dar poate ma insel.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Miky 48
                      un compresor pe circuitul de admisie antrenat direct de motor prin intermediul unei curele
                      = compresor mecanic
                      toora,llumar fata spate,zender,borla,calc reno sport,1.6 93cp,vw mk1,1.8,sparco sprint,roll bar omp,centuri 6 puncte sandtler,bf goodrich,bbs,borla

                      Comment


                      • #12
                        Clio DCI - 65 BHP 1.5 D 2002-> KKK 5435-970-0000 8200022735
                        Clio DCI - 80 BHP 1.5 D 2002-> KKK 5435-970-0002 8200119854

                        Megane DCI 1.5 D 2003-> KKK 5435-970-0002 7700108948

                        In caz ca va intereseaza
                        Last edited by mdi_pro; 19 November 2007, 21:58.
                        http://images.spritmonitor.de/248421.pngPrestige1.5dci

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Miky 48
                          O intrebare pt dieselari:
                          Am inteles ca loganul dci are turbocompresor, nu turbosuflanta, nu cumva turbocompresorul este antrenat de curea nu de gazele de evacuare?
                          pe logan dci e turbosuflanta adica o simpla turbina si atat fara nimic altceva.

                          Comment


                          • #14
                            turbosuflanta: o turbina antrenata de gazele de evacuare, pe ax comun cu un compresor centrifugal(numit tot turbina) ce forteaza aer in galeria de admisie;
                            turbocompresor: un compresor centrifugal (numit turbina) ce forteaza aer in geleria de admisie si este antrenat de o curea a motorului;
                            compresor mecanic: compresor roots(numele inventatorului) cu vane rotative sau palete (gen pompa volumetrica, sau cum e aia de ulei cu roti dintate, doar ca sufla aer).
                            dci-urile renault/nissan/logan sunt turbosuflante.
                            Democratia nu inseamna ca faci ce vrei, ci ca ai dreptul sa faci ceea ce trebuie.

                            Comment


                            • #15
                              Am priceput acuma doar ca m-au dat peste cap astia de la dacia, la ei pe site zice ca loganul are turbocompresor.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              Anulare DPF
                              Politica de Securitate Google