Folosirea unui releu, modalitati de conectare

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Folosirea unui releu, modalitati de conectare

    Deci deschid acest topic pentru a explica tehnologia ce sta ascunsa intr-un releu.Releu este o piesa folosita pentru automatizarea unui circuit.
    Releu este compus din 2 parti: o parte fixa(bobina releului) si o parte mobila(circuitul de inchidere sau deschidere)
    Releul este folosit pentru a comanda orice fel de piesa,echipament electric sau electronic primind comanda de la un circuit primar...O sa explic mai jos exact cum.
    Deci daca in masina avem un fm-transmitter si ne-am saturat sa se opreasca de cate ori oprim motorul dar cd-playerul merge in continuare putem pune o a doua priza care sa fie elimentata si comandata de catre cd-player.
    Ce se intampla intr-un releu cand este conectat corespunzator?
    Cand conectam bobina relului la +12V si masa ea va fi sub tensiune si va genera un camp electromagnetic.Regula magnetismului este ca orice obiect metalic va fi atras de catre acel camp magnetic(forta atractiei este direct proportionala u intensitatea campului magnetic.
    Bun acum acel camp electromagnetic va atrage un contact din releu lipindul de alt contact astfel rezultand inchiderea circuitului.Revenirea la starea initiala(circuit normal deschis) se face cu ajutorul unui arc care retrage acel pin culisant deschizant circuitul.
    Pentru releele cu circuit normal inchis este exact invers.Adica atunci cand releul va fi alimentat el va opri acel echipament care este comandat de catre releu si cat timp relul nu este alimentat acel echipament va fi alimentat.

    Modul corect cum se conecteaza un releu.
    Majoritatea releelor sunt cu 4 pini.Cele cu 5 pini pot comanda 2 echipamente.
    Pe relee avem urmatoarele simboluri...
    Pinul 85 este pinul de + al bobinei..Acest pin nu necesita un curent cu amperaj mare sunt de ajuns si 100 de miliamperi.
    Pinul 85 este pinul de unde isi ia comanda releul..de exemplu iesirea de +12V al unui cd-player daca vrem sa alimentam ceva atata timp cat merge cd-playerul.
    Pinul 86 se va conecta la masa.
    Pinul 87 se va conecta la +12V.ATENTIE acest pin este intrarea de putere al releului.Daca vrem sa aprindem un echipament care cere curent mult se va conecta direct la baterie..
    Pinul 30 se va conecta la echipamentul care vrem sa il comandam.
    Daca vrem sa alimentam un echipament cu+ atunci pinul 87 se va lega la plus si releul ne va alimenta pinul 30 tot cu plus.Daca noua ne trebuie sa alimentam cu minus atunci pinul 87 se va conecta la masa si pe pinul de iesire 30 vom avea tot minus.
    Deci un releu se poate folosi in urmatoarele situatii.
    Cand vrem sa comandam un echipament
    Cand vrem sa realizam conversia din plus in minus(daca firul de comanda are plus si noua ne trebuie -)
    Cand vrem sa alimentam un echipament de putere care necesita curent foarte mare(ex..becuri de far,proiectoare,prize pentru bricheta in portbagaj, etc)
    Cam asta ar fi...Daca aveti intrebari sau nu sunteti multumiti de modul in care am explicat va astept cu sugestii sau intrebari....
    Daca moderatorilor li se pare un topic important si cu informatii complete despre releu ii rog sa il faca sticky sa il poata gasi oricine.

  • #2
    cateva completari: pinii descrisi de tine se potrivesc unui anume tip de releu. nu sunt batute in cuie numerotarile respective, dar ca idee despre functionare si moduri de utilizare, super de acord
    ai uitat insa sa mentionezi ca unele relee pot avea diode de protectie pe bobina, deci daca nu se respecta polaritatea de alimentare, face bum da bomb la altele in schimb nu conteaza.
    la fel, la contactele relului, alea care ne intereseaza pe noi sa faca intreruperea/inchiderea circuitului, trebuie tinut cont de tensiunea de strapungere si curentul ce-l pot suporta contactele. in functie de asta se alege tipul de releu. pt aplicatii de forta, sau , ma rog, la limita capabilitatii electrice a releului disponibil, e bine sa cautam pe "goagal" datasheet-ul releului (dupa tip, serie, producator, se gasesc specificatiile tehnice). s-ar p[utea in unele cazuri ca bobina sa nu poata rupe contactul in situatii de scurtcircuit sau valori de tensiune/curent aproape de limita nominala.
    pt cei mai "minitehnicus" dintre noi, exista alternativa tranzistoarelor MOS, a optocuploarelor sau a tiristoarelor.
    pune te rog o schema de mana cu un exemplu de conectare pt o mai buna exemplificare a descrierii facute de tine despre relee si modul de folosire. topicul e sticky deja
    Democratia nu inseamna ca faci ce vrei, ci ca ai dreptul sa faci ceea ce trebuie.

    Comment


    • #3
      Imi permit eu sa completez.
      O poza cu un releu normal auto, cu pinii numerotati care sunt standard in acest caz.

      Mai exact:
      pinii 85 si 86 alimenteza bobina
      intre pinii 87 si 30 este un contact normal deschis, care se inchide atunci cand bobina este alimentata cu + 12V si -12V
      intre pinii 87a si 30 este un contact normal inchis (continuitate) care la alimentarea bobinei se intrerupe.

      Puterea releelor variaza intre 5 si 30A.
      Dioda de protectie de obicei se pune intre pinii 85 si 86, pentru a proteja instalatia de un curent invers. Nu este prezenta si nici necesara intotdeauna.
      Attached Files
      GL-22-TOF

      Comment


      • #4
        Pai ca sa dam 2 exemple pentru folosirea unui releu.
        Daca vrem sa alimentam un echipament iar firul de unde vrem sa luam curent are +12V iar echipamentul care vrem sa il folosim ne cere-12V vom face in felul urmator.
        Firul de unde vrem sa luam curent are +12V acest fir il vom conecta la bobina releului adica Pinul 85 de pe releu.
        Pe pinul 86 de pe releu vom alimenta cu-12V.
        Pe pinul 87 de pe releu vom alimenta tot cu -12V
        Iar pinul30 de pe releu il vom conecta la echipamentul care vrem sa il alimentam.
        Modul de functionare? Pe firul care ne de +12V care va alimenta bobina releului si va inchide contactul dintre pinul 87 si 30 de pe releu...Astfel curentul va alimenta echipamentul respectiv.
        Daca vrem sa alimentam un echipament de putere de exemplu o a doua bricheta auto in portbagaj.
        daca vreti sa mearga bricheta doar pe contact atunci se va trage un fir din instalatia masinii care are curent doar dupa ce se pune contactul si se va conecta la pinul 85 de pe releu.Pinul 86 de pe releu se va lega la masa.
        Pinul 87 de pe releu se va lega la +12V de la acumulatorul masinii.
        Pinul 30 de pe releu se va lega la plusul prizei de bricheta.
        Celalalt fir de la priza brichetei se va lega pe caroserie.

        Comment


        • #5
          Mai pun si eu doua documente cu modalitati de conectare a unui releu pentru deschiderea portbagajului. Sper sa fie de folos.
          Mentiuni: intre pinii 85 si 86 este bobina releului si intre 87 si 30 este contactul normal deschis.
          Attached Files
          GL-22-TOF

          Comment


          • #6


            bai baieti... este clar ca stiti mai mult decat mine despre relee dar totusi am in fata alarma de la masina mea scoasa ca un avorton, fire si iar fire... din cate inteleg si eu vad ca am 2 relee pe prapadita de alrma 1 initial pt deschiderea portbagajului din telecomanda si inca unul pus ulterior cand am cerut deschiderea portbagajului din masina. Ma uit la releul ulterior care este un HG4255 cu 5 pini are si un 87a, si pare mai logic invers de cum ati spus voi, respectiv ,cum a fost legat el la alarma mea,
            Pinul 30 este legat la alimentare 12V (el are si o alta culoare pe rele-ul meu)
            si pinul 87 este legat la device-ul care trebuie alimentat cu plus.

            Pt ca LOGIC daca ai un al 2-lea device il legi la 87a; corect? si in felul asta se face o comutare intre 87 si 87a, la fel ca in schema de pe releu.

            So... mi-a fost de mare folos thread-ul vostru sa inteleg cum e treaba cu releul asta dar va rog sa ma contraziceti daca nu am dreptate.

            Comment


            • #7
              Ai dreptate, intre pinii 87 si 30 este un contact. Deci nu prea conteaza efectiv la care din acesti 2 pini legi alimentarea si la care legi dispozitivul.
              Despre pinul 87a: este un contact normal inchis intre 87 si 87a adica exista continuitate cand releul este in repaos. Cand se alimenteaza bobina se deschide contactul 87-87a si se inchide contactul 87-30.
              La tine mergea pus butonul in masina fara sa mai adauge al 2-lea releu.
              GL-22-TOF

              Comment


              • #8
                probabil ca cel care mi-a montat deschiderea din masina nu s-a mai complicat sa studieze problema a pus un releu si gata.
                M-ai nimerit la fix cu cele doua pdf-uri chiar vroiam sa imi fac deschiderea portbagajului din masina, acum ca am scos alarma. Cat despre alarma imi trebuie una noua...

                Comment


                • #9
                  M-ar intresa si pe mine cum fac sa mi se aprinda/stinga farurile(doar daca le las aprinse din blocul de lumini).Atunci cand actionez sa se deschida masina si am lasat farurile aprinse sa se aprinda sau daca am incuiat masina si am uitat farurile aprinse sa se stinga. Dar vreau sa se poata pe cheia de fabrica, ca nu am inca alarma. Va Multumesc!
                  AG 65 V M C

                  Comment


                  • #10
                    va salut d-lor. apropo de relee..eu vreau sa imi montez in portbagaj un acumulator auxiliar -pentru un aparat [ care consuma cam 1,5A]. ideea mea ar fi ca alternatorul sa incarce a doua baterie fara ca autoturismul sa poata consuma ceva din ea.
                    schema ar fi cam asa:
                    de la bateria1 a masinii|[fir]----------{-}[siguranta10/15A]----------/-[Intrerupator bord]----->dioda 20/30A-------RELEU???? [pentru ca legatura dintre cele doua baterii
                    sa fie complet intrerupta cat timp este motorul oprit-----------{-} [siguranta10/15A}-----bateria 2 [auxiliara].
                    acum ...nu stiu ce fel de releu sa cumpar, dar as vrea sa cupleze cu intarziere adica sa imi faca legatura cu bateria 2 dupa ce pornesc motorul [cred ca 10 secunde de intarziere ar fi de ajuns].
                    pe langa intarzierea de cateva secunde, ideal ar fi ca acest releu sa intrerupa alimentarea bateriei auxiliare daca tensiunea de pe instalatie [in cazul care am prea multi consumatori] coboara sub o anumita limita [ex.12,5v].
                    nota cablul pe care o sa il folosesc va fi litzat de 3mm/2
                    sper ca am fost destul de explicit...
                    multumiri anticipate pentru orice sfat sau parere pertinenta care imi va fi de folos mie si altora.

                    Comment


                    • #11
                      pt consumul de 1.5A, chiar n-are rost sa te complici. leaga al doilea acumulator in paralele cu cel al masinii. fara mila
                      Democratia nu inseamna ca faci ce vrei, ci ca ai dreptul sa faci ceea ce trebuie.

                      Comment


                      • #12
                        Sal am si eu o intrebare
                        Vreau sa mi fac deschiderea din telecomanda alarmei la portbagaj.Tinand cont ca porbagajul al am deja electric si am si un buton.
                        Am atasat o schema cu cea ce vreau sa fac si o schema cum am legat eu releul
                        de fire.Intrebarea mea e l am legat bine? de functionat functioneaza deocamdata dar am zis sa mai intreb sa nu fac vreo prostie !


                        Astept raspunsuri!!!
                        Attached Files

                        Comment


                        • #13
                          salutare,eu folosesc becuri de 100W in far si multi mi-au sp sa-mi pun relee de protectie sa nu -mi ia foc instalatia.acuma fiinca nu le am cu astea va rog sa-mi spuneti si mie ce relee imi trebuiesc(banuiesc ca cele cu 4 picioruse) si cum sa-mi fac legaturile,eventual ce fir sa folosesc!, multumesc anticipat

                          Comment


                          • #14
                            Prima intrebare ar fi: de ce folosesti becuri de 100W? Asta nu pentru ca e ilegal, ci si pentru faptu ca iti distrugi farurile. Nu mai sunt din sticla, sunt din plastic si este destul de sensibil la astfel de temperaturi. Iar becurile trebuie sa fie cu filtru UV, altfel o sa ai faruri galbene. Dar in primul rand la colegii de trafic nu te gandesti oare?

                            A doua intrebare: cine ti-a zis ca ai nevoie de relee ce specializare / cunostinte are? Da, e nevoie de relee, dar ele sunt incluse deja in electrica masinii. Daca inca nu ti-ai ars sigurantele, atunci inseamna ca e totul OK si poti orbi in continuare participantii la trafic.
                            GL-22-TOF

                            Comment


                            • #15
                              releele sunt deja in electrica masinii, dar "rated current" cat e la releele alea? daca sunt de 15A sunt ok, la 8-10A deja sunt la limita. asta in cazul in care e un releu la un far; daca se pastreaza modelul de la vechiul usm de clio, un releu la doua becuri, atunci sunt toate sansele sa se prajeasca releele respective.
                              Democratia nu inseamna ca faci ce vrei, ci ca ai dreptul sa faci ceea ce trebuie.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              Anulare DPF
                              Politica de Securitate Google